'Consument denkt ten onrechte dat biologisch minder calorieën bevat'
Psychologen erkennen al lang dat mensen door het halo-effect een positieve eigenschap groot uitlichten, zelfs wanneer dit het niet verdient. Een voorbeeld is dat een aantrekkelijk persoon gezien wordt als intelligent, alleen maar omdat hij of zij der goed uitziet. Wetenschappers geloven dat hetzelfde idee zou kunnen gelden voor de etikettering van levensmiddelen, zoals biologisch.
Jenny Wan-Chen Lee, afgestudeerd student aan de Cornell University in New York, zegt dat een onderzoek heeft aangetoond dat mensen de neiging hebben om meer calorieën in fastfoodrestaurants te eten die beweren gezondere voedingsmiddelen te bieden dan de concurrent.
Ze heeft 144 proefpersonen in het plaatselijke winkelcentrum gevraagd om conventionele en biologische geproduceerde chips, chocoladekoekjes en yoghurt te vergelijken. De deelnemers moesten onder meer het aantal calorieën schatten in elk voedingsmiddel. Ze ontdekte dat deelnemers dachten dat het biologische voedingsmiddel gemiddeld zestig calorieën bevatte. De bevindingen zijn bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse conferentie van de American Society for Nutrition.