Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Huismerken gaan niet ten koste van A-merken

De Europese Commissie heeft een consortium geleid door het LEI gevraagd te onderzoeken of huismerken een negatieve impact hebben op de waardecreatie en innovatie in de Europese voedselproductieketenen. Ook wilde de commissie weten of huismerken ten koste gingen van de levensvatbaarheid van ondernemingen in het MKB. Dit blijkt niet het geval.

De innovatie op het gebied van voedsel staat niet onder druk, zo blijkt uit het rapport The impact of private labels on the competitiveness of the European food supply chain. Het aantal nieuwe producten dat op de markt wordt gebracht, neemt nog altijd toe. Dat geldt zowel voor industriƫle merken als voor huismerken.

De winstgevendheid van de Europese voedingsmiddelenindustrie blijft gelijk en het aantal ondernemingen in het MKB daalt, maar in normaal tempo. De voedingsmiddelenindustrie blijft een belangrijke stimulerende factor voor radicale innovaties op het gebied van voedselkwaliteit, terwijl de voedselretailsector investeert in gemak en duurzaamheid.

Klik hier
voor het volledige rapport.

Voor meer informatie: Frank Bunte
Publicatiedatum: