Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Animatie wijst op misleidend label voor 'verantwoorde soja'

Het nieuwe groene label voor soja is lang niet zo verantwoord als het lijkt. Daarvoor waarschuwen milieuorganisaties in een recent gelanceerde animatiefilm. In de animatie onderzoekt een detective varken de herkomst van de 'groene' soja, die niet veel anders blijkt dan de gewone soja. Sojateelt bedoeld voor veevoer in Europa richt door het vele gif en ontbossing veel ellende aan in Zuid-Amerika.

Het varken, nu detective maar afkomstig uit de megastallen, wijst de kijker erop dat jaarlijks 34 miljoen ton foute soja wordt gebruikt als veevoer in Europa. De soja vormt zo een bestanddeel van vrijwel alle niet-biologische vlees, zuivel en eieren. Het varken roept de consument op te protesteren en via de website www.toxicsoy.org een mail te sturen naar zestig supermarkten in Europa.



Het groene label blijkt dus bijzonder omstreden. Het label wordt afgegeven door de Round Table on Responsible Soy Association (RTRS), een gezelschap van bedrijven die belang hebben bij de productie, handel en verwerking van soja, waaronder Unilever en Monsanto. Ook de Nederlandse regering steunt het label, via het Initiatief Duurzame Handel, en zelfs het Wereld Natuurfonds en ontwikkelingsorganisatie Solidaridad staan de RTRS bij.

Vorig jaar al maakten 230 boeren-, natuur- en ontwikkelingsorganisaties uit Zuid-Amerika en Europa bezwaar tegen het 'groenwassen' van foute soja. En daar bleef het niet bij. Onlangs vroeg een coalitie van organisaties aan de Europese supermarkten om de consument niet te misleiden met valse labels. Het overkoepelende verband van natuurorganisaties in Duitsland (DNR) heeft het Wereld Natuur Fonds verzocht uit de RTRS te stappen en 'te stoppen met steun aan een mislukt landbouwmodel'. Maar tot nu toe heeft het WNF daar geen gehoor aan gegeven.

De animatie is geproduceerd door Monkeybizniz, in opdracht van een genootschap van onder andere Friends of the Earth, Global Forest Coalition en Food&Water Watch. Hij verschijnt in zes talen.

Klik hier om de animatie te bekijken.

Nadere informatie over de problemen met soja en het verantwoorde label staat op www.gifsoja.nl
Publicatiedatum: