Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Campagne voor duurzaam woon-werkverkeer

Veel Belgische bedrijven doen mee aan 'ik kyoto'

Maandag 28 maart is de vijfde editie van 'ik kyoto' van start gegaan. Met deze campagne beloont Bond Beter Leefmilieu werknemers die duurzaam naar het werk gaan. Dertien weken lang moedigen 212 bedrijven hun ruim 56.000 werknemers aan om naar het werk te stappen, te fietsen of een dagelijkse sprint te trekken naar het station of de bushalte. Wie liever de auto neemt, nodigt een collega uit om mee te rijden. Want ook samen een auto delen is goed voor het milieu.

Het thema van 'ik kyoto' dit jaar is bewegen naar het werk. Daarom kregen zelfs de tramreizigers tijdens het startevenement in Gent geen kans om te verstijven; een bewegingscoach gaf turnles op de tram. De wandelaars stapten op het ritme van een eenmansfanfare en konden dankzij een stappenteller exact bijhouden hoeveel stappen ze op weg naar het werk zetten. Om de fysieke inspanning te belonen wachtte er bij aankomst een gezond ontbijt.

Ik kyoto

'Ik kyoto' stimuleert duurzaam woon-werkverkeer in Vlaanderen. Kyotoën betekent duurzaam pendelen, dus te voet, met de fiets, openbaar vervoer of carpoolend naar het werk te gaan. Tijdens de campagneperiode stimuleren deelnemende ondernemingen hun werknemers om zo vaak mogelijk met een Kyoto-vervoersmiddel te komen. Deelnemers houden via de website van 'ik kyoto' bij op welke dagen ze duurzaam gependeld hebben. Er wordt continu berekend hoeveel CO2 daarmee wordt uitgespaard.

Duurzame overstap

Vorig jaar namen 235 bedrijven met 7.627 werknemers deel aan 'ik kyoto'. Op anderhalve maand werden er in totaal 110.612 duurzame pendeldagen gesprokkeld, goed voor een besparing van 707 ton CO2. Dat is evenveel CO2 als 235 op een jaar uitstoten. Belangrijker nog is dat 1.982 werknemers, meer dan 25 procent van de deelnemers voor het eerst de auto aan de kant lieten staan. "Dit jaar willen we nog meer mensen overtuigen om niet alleen tijdens de campagne, maar ook daarna, duurzaam te blijven pendelen naar het werk", zegt Julie Vandenberghe van Bond Beter Leefmilieu.

Kyoto mee en win

Duurzaam naar het werk pendelen is altijd voordelig. Tijdens de campagneperiode van 'ik kyoto’ kan men er ook nog mooie prijzen mee winnen. In totaal geeft de Bond Beter Leefmilieu voor meer dan 37.000 euro aan prijzen weg.

De actie loopt van 28 maart tot 21 juni 2011. Tot nu toe doen 212 ondernemingen mee met 'ik kyoto'. Inschrijven kan nog tot 15 april.

Voor meer informatie: www.ikkyoto.be 
Publicatiedatum: