Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ramon van Huffelen: 'Wij zijn niet alleen dozenschuivers'

Natrada geeft cosmeticamerken nieuwe impuls in Nederland

Tholen – Natrada in Apeldoorn vierde vorig jaar haar tienjarig bestaan. De importeur, fabrikant en groothandel is gespecialiseerd in natuurlijke cosmetica. Voor eigenaar Ramon van Huffelen is het essentieel om de klant van goed advies te voorzien. "Daarom mogen de winkeliers de producten altijd eerst uitproberen. Dan kunnen ze kijken hoe het loopt."

Natrada handelt alleen in producten waar het zelf volledig achter staat. "Wij zijn niet alleen dozenschuivers, zoals handelaren soms oneerbiedig genoemd worden. We moeten een product echt leuk vinden en er vertrouwen in hebben. Als winkels bij ons inkopen, weten ze dus dat het goed zit."



Ramon runde voorheen zelf een natuurwinkel in Deventer en kan zich daarom goed inleven in de situatie van de winkelier. Hij vindt het wel jammer dat niet alle winkeliers even gewillig zijn om nieuwe producten in het assortiment op te nemen. "Zij volgen dan teveel hun eigen visie en hebben een afwachtende houding. Ik zou soms willen dat zij eerder de stap durven te maken en dat er sneller geschakeld wordt."

Urtakram

Sinds 2003 verkoopt Natrada producten van Urtekram. Dit merk kent Ramon al vanuit zijn jeugd. Hij is op zijn twaalfde al eens rondgeleid bij het Deense bedrijf. Twintig jaar later is hij dus zelf de producten gaan verhandelen en er zijn inmiddels veel vaste klanten voor het merk.


Onder meer body lotion van Urtekram bij Natrada

De samenwerking heeft beide bedrijven bepaald geen windeieren gelegd. "Het merk bestaat al bijna dertig jaar en bevond zich in een status quo. We besloten de positionering hier groots aan te pakken en dit heeft geleid tot een verdubbeling van de omzet. Wij profiteerden dus ten volle, en zij ook." Natrada biedt het volledige assortiment. De producten zijn onder meer voorzien van een nieuwe verpakking. "Dit merk heeft nog erg veel potentie, ik verwacht dan ook dat de omzet nog verder zal toenemen."

Speick

Natrada heeft vervolgens ook Speick in Nederland op de markt gezet. "We gingen niet alleen voor een paar hardlopers en bieden daarom het complete gamma van zo'n vijfentwintig tot dertig producten. Hierbij zitten ook producten voor heel specifieke doelgroepen"


Een deel van het assortiment van Speick

Katoen

Sinds kort verhandelt Natrada ook bio-katoenen producten van een Franse producent. "Hiervan gaan een aantal pallets per week weg." In veel winkels liggen al vergelijkbare producten, maar die zijn niet allemaal even natuurlijk. "Deze producten kunnen de conventionele producten juist vervangen. Wij kunnen ze tot 85 procent goedkoper aanbieden dan andere bio-katoen verdelers. Winkels lopen dus geen risico als ze besluiten om deze producten neer te zetten."



Op dit moment is het bedrijf overigens ook druk met het op de markt brengen van hand- en voetcrème van Noordkroon.

Voor meer informatie:
Ramon van Huffelen
Natrada
Dijkgraafweg 60
7336 AT Apeldoorn
055 533 7799
[email protected]
www.natrada.nl