Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gesprek van de dag op Natural Products Expo West:

Leveranciers en retailers in VS leren om te gaan met prijsinflatie

Terwijl de groei in de natuurlijke en biologische producten door blijft zetten, beginnen de leveranciers en retailers van deze producten dezelfde opwaartse prijsdruk als hun 'mainstream' tegenhangers te voelen.

De verwachting is dat de consumenten prijsindex in 2011 met drie tot vier procent zal stijgen. En volgens het Amerikaanse ministerie van Landbouw zijn de voedselprijzen in januari tot een nieuwe historische piek gestegen. De gelijktijdig stijgende olieprijzen verergeren de situatie.

Ook veel natuurlijke en biologische voedingsmiddelen ondergaan dit jaar hun eigen inflatie, ondanks inspanningen om de kosten te drukken. Dit melden diverse leveranciers, groothandelaren en detaillisten uit de branche op de Natural Products Expo West die deze maand in het Anaheim Convention Center gehouden is.

Ze hopen dat de prijsverhogingen dit jaar geen afbreuk gaan doen aan de groei die vorig jaar gerealiseerd is.

"Als we onze klanten de situatie uitleggen, verklaren ze dit al gehoord te hebben van vijf andere leveranciers", reageert John Morgan van Fairfield uit New Jersey (maakt onderdeel uit van de Hain Celestial Group). Hij is wel optimistisch dat de industrie haar best zal doen om haar klantenbestand te beschermen.

Janica Lane van Partnership Capital Growth uit San Francisco verwacht dat de groei die de afgelopen jaren gerealiseerd is, de gevolgen van de prijsstijging zal helpen te verzachten.

Kari Snelling van Nature's Best reageert door te benadrukken dat de consument die biologische en natuurlijke voeding koopt toch meer gericht is op lifestyle dan op prijs.

Diverse voedingsdistributeurs verklaarden vaker geconfronteerd te worden met de prijsstijgingen. Er komen regelmatig vragen van klanten. Zij proberen de situatie dan zo goed mogelijk uit te leggen. In Artesian Health Foods in Californië zijn de prijzen ten minste vijf procent hoger dan normaal. "Ik wijs de klanten dan op het fiet dat de prijzen in conventionele supermarkten mogelijk hetzelfde zijn, maar dat de verpakkingen kleiner zijn", zegt Chris Passish.