Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Communicatie biologische kip bijvoorbeeld lastig

'Noem positieve en negatieve aspecten voedsel in één boodschap'

Mededelingen van de overheid over de duurzaamheid, gezondheid en veiligheid van voedsel komen beter over als zowel positieve als negatieve aspecten genoemd worden. Dit moet gebeuren in dezelfde boodschap en niet in verschillende boodschappen.

Voedselproducten kunnen tegelijk positief en negatief scoren op punten die voor de samenleving belangrijk zijn. De overheid communiceert deze positieve en negatieve aspecten meestal in aparte boodschappen. Uit het LEI-onderzoek 'Overheidscommunicatie over voedsel; De kracht van de tweezijdige boodschap' blijkt dat communicatie van deze aspecten samen in één boodschap de betrouwbaarheid en effectiviteit van de boodschap vergroot.

Biologische kip en rauwe groente

Het LEI illustreert dit met twee voorbeelden: rauwe groente en biologische kip. Bij rauwe groente is een dergelijke gecombineerde boodschap goed mogelijk, omdat het aantal positieve en negatieve aspecten beperkt is: er is meer kans op ziektekiemen omdat het voedsel niet wordt gekookt, maar er is ook gezondheidswinst door een lagere kans op obesitas en beroerte.

Bij biologische kip is communicatie van alle aspecten in één boodschap lastiger. Zowel op het gebied van dierenwelzijn als op het gebied van voedselveiligheid zijn er positieve en negatieve argumenten. De overheid kan hier wel een algemene boodschap afgeven: 'Biologische kip heeft positieve en negatieve aspecten voor dierenwelzijn, milieu en voedselveiligheid.' Voor dierenwelzijn en voedselveiligheid kunnen dan aparte boodschappen worden gemaakt, die de positieve en negatieve aspecten afwegen.

Verschillende media

Het communiceren van dezelfde boodschap via meerdere media tegelijk is het meest effectief. Voor boodschappen met veel positieve en negatieve aspecten lenen geschreven media, zoals internet, brochures en folders, zich beter dan televisie en radio. Consumenten vinden boodschappen van belangenverenigingen, artsen, wetenschappers of kwaliteitsmedia betrouwbaarder dan boodschappen van overheden of marktpartijen.

Klik hier
voor het voor het volledige document.

Publicatiedatum: