
"Het biologisch product slechts een klein deel van onze business", zegt Matthew D'Arrigo van Hunts Point Terminal Market. "Het is een klein volume." Om de verkoop van biologische producten te doen groeien is het volgens D'Arrigo nodig dat grotere winkels meer schapruimte in gaan ruimen voor biologische productlijnen. De meesten hebben slechts beperkte ruimte voor biologische producten.
Ook de aankoop van biologisch blijft vaag, zegt D'Arrigo. Retailers zijn niet zo happig om lege schappen aan te vullen, terwijl ze dit met conventionele producten wel doen.
Carlos Garcia, manager van Krisp-Pak Sales in New York, zegt dat er weinig interesse is in het segment. "Er is niet veel biologisch op de markt. Een paar groothandels hebben het geprobeerd, maar zij besloten dat het ofwel niet de moeite waard was of dat zij het niet op de juiste manier konden managen. Er is gewoon niet genoeg vraag naar."
De vraag naar biologisch kan sterker zijn in de gebieden buiten de stad. Dit merkt Maurice A. Auerbach Inc. in South Hackensack. "Bio wordt steeds belangrijker", vertelt directeur Paul Auerbach. "De verkoop verdubbelt niet meteen, maar groeit wel consistent." Hij distribueert de biologische producten met name aan conventionele retailers en distributiecentra.
Ook voor RLB Food Distributors in West Caldwell blijft biologisch een belangrijke groeisector. Dat zegt directeur Joe Granata. "Door de economische omstandigheden van de afgelopen jaren, dachten we dat dit vooral de biologische verkoop zou raken, maar dit is nooit gebeurd. Bio blijft een sterke categorie voor ons, het blijft een aandeel van 10 tot 12 procent van onze activiteiten. Veel van de nieuwe verkopen worden gegenereerd door ons aanbod van biologische versproducten en de gesneden producten."
De distributeurs konden ook vertellen dat de vraag naar specialiteiten aanzienlijk toeneemt.