Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Komende jaren omzetverdubbeling bio in supermarktkanaal mogelijk'

In een markt waarbinnen Albert Heijn een fair share heeft van boven de tweehonderd lijkt het lastig concurreren. Toch ziet Henk Gerbers, voorzitter bij de Stichting Merkartikel Bio+ genoeg kansen binnen biologisch voor de overige retailers.

Henk ziet dat biologisch enorm groeit en hoopt dat deze groei aan zal houden. "De markt wordt groter, maar het is nog lang geen mainstream." Hij verwacht dat het aandeel biologische producten binnen het supermarktkanaal de komende jaren zal doorgroeien tot een aandeel van circa vijf procent. "Dat betekent bijna een verdubbeling van de huidige omzet."

"Waar Bio+ voor staat is het ontzorgen van de retailer in biologische voeding. De ervaring heeft ons geleerd dat de consument het biologische product vaak niet kan vinden. Omdat het niet beschikbaar is, niet herkenbaar of omdat het niet betaalbaar is. Bio+ is het middel om deze drie b's bereikbaar te maken binnen retail. We werken samen met leveranciers die de beschikbaarheid kunnen borgen. Samen met hen hebben we een efficiënte keten opgezet waardoor Bio+ qua prijsstelling net zo duur of goedkoper is als de A-merkvariant. En we zijn één merk met één verpakkingsgrit voor alle producten, voor zowel vers als kw."

Het aantal Bio+-artikelen in supermarkten hangt volgens Henk vooral van het formulebeleid af en het klantprofiel. "De beschikbare ruimte kan inderdaad een rol spelen, maar formulebeleid is belangrijker. Spar is een retailer die qua winkeloppervlakte minder vierkante meters heeft, maar toch relatief gemakkelijk producten van Bio+ opneemt in het assortiment."

Bron: LevensmiddelenKrant

Publicatiedatum: