Consument ontdekt biologische kant-en-klaar maaltijden
Biologische voeding is populair. Alleen al in de supermarkten groeide in de eerste drie kwartalen van vorig jaar de omzet met 20 procent. Het lijkt erop dat de economische situatie consumenten alleen maar bewuster heeft gemaakt. Bovendien past biologische voeding steeds beter in de belangrijkste consumententrends, die meestal als de vijf G's worden aangeduid: gezond, genieten, gemak, goedkoop en groen.
De consumentenbelangstelling voor biologisch is ooit begonnen bij verse basisproducten als groenten, fruit, melk en yoghurt. Het afgelopen jaar hebben de biologische gemaksproducten een doorbraak meegemaakt. Er verschenen fruit- en drinkyoghurts in alle smaken op de markt en voor de kerstdagen was de biologische rundercarpaccio, mét dressing, niet aan te slepen. Ook werden poffertjes en pannenkoeken geïntroduceerd die kunnen concurreren met de recepten van oma. En er liggen inmiddels biologische kroketten en kaassoufflés in de winkel.
Marktleider BioCuisine stond ook op de BioVak
Kant-en-klaar-maaltijden waren echter de absolute nieuwkomers. Marktleider BioCuisine uit Haaksbergen bijvoorbeeld zag de vraag naar hun nieuwe assortiment stamppotten naar 3.000 kilo per week groeien sinds de introductie in september 2010. Het bedrijf maakt maaltijden voor onder andere Udea, Odin Estafette, Zaaister, Versunie en Bio+. De producten vinden hun weg naar natuurvoedingswinkels, supermarkten en zorginstellingen.
Op dit moment - het is nog volop winter - zijn biologische kant-en-klare stamppotten en purés de succesnummers, maar ook pasta's en maaltijdsoepen staan in de belangstelling. Biologische maaltijden zijn bereid met biologische ingrediënten, en zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen of conserveermiddelen. Het assortiment breidt in hoog tempo uit. De voorjaarstrend is zomerpurees in verschillende smaken. De combinatie van culinaire én biologische kwaliteit zorgt voor een warm onthaal bij een snel groeiende groep consumenten.