Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sommige bio-ondernemers mijden supermarkten bewust

Supers voor producenten biologische- en streekproducten niet altijd het ultieme doel
Ondernemers die biologische of streekproducten leveren staan lang niet altijd met hun rug tegen de muur als hun producten niet in de supermarkt liggen. Dat blijkt bij een rondgang over de BioVak. Soms kiezen ze er zelfs bewust voor om dat kanaal te mijden.

De KleinsteSoepFabriek, koploper binnen Nederland in biologische soepen heeft vijf varianten bij supermarktketen Jumbo. Marktleider Albert Heijn heeft serieus interesse getoond, maar Harry Dijk van de KleinsteSoepFabriek wil er niet aan. "Als we bij Albert Heijn komen te liggen, krijgen we te maken met prijsdruk. En prijsdruk betekent dat je in gaat leveren op kwaliteit en dat willen we niet. Groei komt wel op een andere manier, bijvoorbeeld via natuurvoedingsgroothandels en delicatessenwinkels."

Ook de vruchtensappen van Schulp worden niet in de supermarkt verkocht. "Wij willen ons onderscheiden", zegt verkoopadviseur Kees van den Boogaard. "En dat lukt niet meer als je eenmaal bij de grote ketens ligt." De sappen van Schulp zijn al wel landelijk te koop bij speciaalzaken.

Enige tijd geleden vertelde Jan Robben, een van de pioniers in smaakproducten, in Levensmiddelenkrant dat hij stopte met de afzet van zijn smaakaardbeien in supermarkten omdat hij de passie aan de kant van de retailers volledige miste.

Toch zijn de ondernemers die hun merk wél in de supermarkt willen zien ook op de BioVak in de meerderheid. De frambozen van Raspberry-Maxx liggen al in een C1000 én in alle Hanos-vestigingen. "Voordat je in de supermarkt ligt, moet je de prijs aantrekkelijk maken. En dat duurt bij de biologische teelt een paar jaar", zegt Henny van Bergeijk, die samen met haar man Raspberry-Maxx runt.

Aardappelproductenfabrikant McCain heeft biologische patat in de schappen van supermarkten in Duitsland en Frankrijk. Account manager Albert-Jan Smelt: "We willen onze producten ook graag in de Nederlandse supermarkt verkopen. Dus als een keten interesse heeft, kom maar."

Bron: LevensmiddelenKrant
Publicatiedatum: