Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Kleine rol biologisch in out-of-home door focus op verantwoord en gezond'

Biologisch speelt in het Nederlandse out-of-homekanaal nauwelijks een rol van betekenis. Volgens Jan-Willem Grievink van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) is dat het gevolg van foute communicatie. "Bedrijven gebruiken bij biologisch vooral de woorden verantwoord en gezond, terwijl in het buitenland wordt gefocust op hoe lekker en kwalitatief goed de producten zijn. Dit resulteert daar in een hoge biologische omzet."

Bovendien nemen bedrijven volgens Grievink veel te weinig initiatief: "De meerderheid van de foodbedrijven verduurzaamt voornamelijk vanuit een defensieve drijfveer. Ze zetten stappen, omdat afnemers of NGO's dit eisen of gaan niet verder dan de wettelijke normen." Ook menen veel bedrijven dat 'de consument er niets voor wil betalen', terwijl diverse onderzoeken aantonen dat een deel van de consument wel degelijk wil betalen.

De omzet biologisch in catering bedroeg vorig jaar 56 miljoen euro, tegen 46 miljoen in 2008. Het marktaandeel bedraagt naar schatting 3,3 procent. Het marktaandeel van contractcateraars binnen de bestedingen aan biologische voeding is vorig jaar van 7,9 procent naar 8,7 procent gestegen.

Bron: Levensmiddelenkrant, FoodHolland

Publicatiedatum: