Ook vertelde hij dat bedrijven die al wat langer bezig zijn met MVO, positieve geluiden laten horen over de in 2010 behaalde resultaten en optimistisch gestemd zijn over 2011.
"Bedrijven die al wat langer aan de slag zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen melden dat zij in 2010 gemiddeld beter hebben gepresteerd dan hun branchegenoten. Die signalen komen uit alle sectoren. Nederlandse bedrijven zijn duidelijk bezig met een versnelling op het gebied van MVO en duurzaamheid. Dit blijkt uit een rondgang onder de ruim 1350 bij ons aangesloten bedrijven. Verschillende branches hadden in 2010 een zwaar jaar. Zo liepen de omzetten terug in de bouw, bij drukkers, de horeca en bij veel dienstverleners. Bedrijven - in deze en andere sectoren - die werken aan het verduurzamen van hun producten en processen, rapporteren dat duurzaamheid hen in deze moeilijke tijden heeft geholpen om marktaandeel te winnen" aldus Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland. "Om die reden is onze achterban redelijk optimistisch over 2011. Men merkt dat de ingeslagen weg duidelijke voordelen oplevert, zowel voor het bedrijf als voor de samenleving. Daarom verwachten wij dat de ingezette versnelling in 2011 zal doorzetten."
Trends 2011
MVO Nederland verwacht dat in 2011 de volgende vier MVO-onderwerpen de trend zullen bepalen:- Het cluster beter samenwerken, sociale innovatie en het nieuwe werken is in het bedrijfsleven aan een flinke opmars begonnen. Hierbij speelt onder andere de krapper wordende arbeidsmarkt als een belangrijke aanjager: door een betere inzet en facilitering van medewerkers wordt men een aantrekkelijker werkgever en kan veel productiviteitswinst worden geboekt.
- Ketenverantwoordelijkheid en duurzaam inkopen worden op directieniveau steeds vanzelfsprekender thema's, vooral bij internationaal actieve bedrijven.
- Duurzame innovatie als antwoord op de sterk oplopende schaarsten van grondstoffen, metalen en mineralen speelt vooral bij productiebedrijven. Het kringloopdenken wint terrein. Innovatie en duurzaamheid zijn nauwelijks meer van elkaar los te koppelen.
- Transparantie en communicatie over MVO is voor alle bedrijven een sterk opkomend thema. Publiek en politiek worden op dit terrein steeds veeleisender. Tegelijkertijd willen bedrijven die al stevig met MVO aan de slag zijn, steeds vaker ook erkenning voor hun inzet. Daarom is duurzaamheid een steeds populairder onderwerp op internet en sociale media, in jaarverslagen en de reclame.