Consumenten van biologische aardappelen verwachten veelal naast goede uiterlijke kwaliteit ook toegevoegde waarde voor gezondheid en smaak. Uit onderzoek afgelopen jaren blijkt dat de variatie in smaak en andere inwendige kwaliteit groot is. De teler besteedt doorgaans te weinig aandacht aan de inwendige kwaliteit van het eindproduct. Deze variatie heeft dan een negatief effect op de winkelverkopen, één slechte ervaring kan een consument definitief laten afhaken voor toekomstige aankopen. Uit het onderzoek blijkt ook dat smaak en inwendige kwaliteit samenhangt met het onderwatergewicht en dat klei aardappelen gemiddeld beter gewaardeerd worden dan de aardappelen van zand- of lössgronden. De smaakverschillen tussen de 20 getoetste rassen zijn klein en varieert van 'gaat wel'' tot 'normaal'.
Waarde toevoegen
Uit marktonderzoek blijkt dat consumenten vooral biologische aardappelen aankopen in het weekend. Deze consumenten hebben dan tijd te bedsteden aan eten en de bereiding van producten met specifieke eigenschappen. Aardappel wordt meer als groente bereid in plaats als basis voor de maaltijd. Om aan de verwachting gezond en lekker tegemoet te komen, zullen product en verpakking dit moeten uitstralen. Dit vraagt om afstemming tussen telers, handelaren, verpakkers en winkeliers. Komend jaar werkt het project bioImpuls verder aan verbetering van productkwaliteit en uitstraling van biologische aardappels.Voor meer informatie: Harm Brinks, DLV plant
Bron: BioKennis