Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Albert Heijn behoudt monopolie bio-huismerken'

Albert Heijn behoudt het monopolie in de markt voor bio-huismerken. Dat zegt ketenmanager Maurits Steverink van de Taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw. De eerste drie kwartalen van 2010 steeg de biologische omzet met 20 procent tot 229 miljoen euro door de inspanningen van Albert Heijn met Puur & Eerlijk en de biologische producten van Arla Foods en Campina.

De inspanningen van ketens als C1000, Plus en Jumbo op het gebied van biologisch daargelaten, zij kunnen niet op tegen de merkkracht die Albert Heijn op dit punt uitstraalt. Volgens huismerkexpert Koen de Jong van International Private Label Consult (IPLC) is het voor de andere formules dan ook niet gemakkelijk AH te evenaren. Dat komt omdat de meeste supermarktketens te klein zijn om een volwaardig biologisch huismerkassortiment neer te kunnen zetten.

Zelfs als ketens zich zouden concentreren op een paar hardlopende biologische en duurzame producten, dan nog zou AH niet te achterhalen zijn. Volgens De Jong komt dit omdat er een 'zeker aanbod nodig is om het zichtbaar te krijgen op het schap'. De Jong verwacht dan ook dat er in de volgende consolidatieslag in de supermarktbranche meer aandacht voor biologisch zal zijn.


Publicatiedatum: