Labels zien op tegen prijsstijgingen
Bio-katoen worstelt in Franse mode-industrie
Ekyog is inmiddels een toonaangevend milieubewust merk in Frankrijk. Zij kopen biologisch katoen in voor een ongeveer 60 procent hogere prijs dan regulier katoen. Ekyog heeft inmiddels 46 winkels en draaide in 2009 een omzet van 11 miljoen dollar.
Dit jaar zullen de dames slechts 'break-even' draaien. "We hebben veel geïnvesteerd, maar de crisis heeft onze omzet gereduceerd", vertelt Vautier.
Daar komt bij dat de prijs voor ruw katoen stijgende is. "In India voorspellen ze een kostenstijging van 50 tot 100 procent voor de komende zomercollectie. We hebben zeer moeilijke onderhandelingen gehad met onze handelspartners en getracht hen duidelijk te maken dat dergelijke prijsstijgingen een enorme impact op onze verkopen zal hebben. Dit kunnen we heel moeilijk aan de consument uitleggen", vertelt Rachel Liu, zij is eigenaresse van het concurrerende label Idéo.