Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Labels zien op tegen prijsstijgingen

Bio-katoen worstelt in Franse mode-industrie

Hoge grondstofprijzen bedreigen de al zorgelijke Franse bio-mode-industrie. Ethische mode probeert een breder publiek aan te spreken in Frankrijk. Inmiddels is kleding gemaakt van bio-katoen al verkrijgbaar bij H&M en La Redoute. Ook zetten Louise-Marie en Nathalie Vautier, die in 2004 de winkel Ekyog geopend hebben, zich in om de certificeringseisen te handhaven, van het veld tot de distributie.



Ekyog is inmiddels een toonaangevend milieubewust merk in Frankrijk. Zij kopen biologisch katoen in voor een ongeveer 60 procent hogere prijs dan regulier katoen. Ekyog heeft inmiddels 46 winkels en draaide in 2009 een omzet van 11 miljoen dollar.

Dit jaar zullen de dames slechts 'break-even' draaien. "We hebben veel geïnvesteerd, maar de crisis heeft onze omzet gereduceerd", vertelt Vautier.

Daar komt bij dat de prijs voor ruw katoen stijgende is. "In India voorspellen ze een kostenstijging van 50 tot 100 procent voor de komende zomercollectie. We hebben zeer moeilijke onderhandelingen gehad met onze handelspartners en getracht hen duidelijk te maken dat dergelijke prijsstijgingen een enorme impact op onze verkopen zal hebben. Dit kunnen we heel moeilijk aan de consument uitleggen", vertelt Rachel Liu, zij is eigenaresse van het concurrerende label Idéo.