Abonneren
Vacatures
Italië: Biologische verkoop groeit met 11 procent in 2010
Biologisch valt steeds meer in de smaak bij de Italiaanse consument. Dit blijkt ook uit een rapport van Ismea. Hieruit blijkt dat het aantal aankopen door huishoudens met 11 procent is gestegen in de eerste negen maanden van dit jaar. Ook de afgelopen jaren was de trend al positief, met stijgingen van 6,9 procent en 5,2 procent in respectievelijk 2009 en 2008.
Vooral de verse en verwerkte groenten en fruit hebben met 22 procent een groot aandeel in de bio-aankopen. Dit is met 4 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. De aubergine-verkoop is met 70 procent gestegen. De tomatenverkoop daalde juist met 10 procent en de perenverkoop met 4.9 procent.
De verkoop in de hypermarkten is met 21,7 procent gegroeid, de supermarkten registreerden echter een daling van 1 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van 2009.
Op regionale basis zijn ook verschillen merkbaar. De grootste stijgingen zijn waarneembaar in Zuid-Italië en Sicilië (+25,3 procent) en het Noordoosten van Italië (+15,4 procent), maar bio groeit ook in de Noordwestelijke regio's (+9,7 procent), Midden-Italië en Sardinië (+3,3 procent). De consumptie van biologische producten is vooral in de Noordelijke gebieden nog steeds zeer onevenwichtig.
Vooral de verse en verwerkte groenten en fruit hebben met 22 procent een groot aandeel in de bio-aankopen. Dit is met 4 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. De aubergine-verkoop is met 70 procent gestegen. De tomatenverkoop daalde juist met 10 procent en de perenverkoop met 4.9 procent.
De verkoop in de hypermarkten is met 21,7 procent gegroeid, de supermarkten registreerden echter een daling van 1 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van 2009.
Op regionale basis zijn ook verschillen merkbaar. De grootste stijgingen zijn waarneembaar in Zuid-Italië en Sicilië (+25,3 procent) en het Noordoosten van Italië (+15,4 procent), maar bio groeit ook in de Noordwestelijke regio's (+9,7 procent), Midden-Italië en Sardinië (+3,3 procent). De consumptie van biologische producten is vooral in de Noordelijke gebieden nog steeds zeer onevenwichtig.
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"