Italië: Biologische verkoop groeit met 11 procent in 2010
Biologisch valt steeds meer in de smaak bij de Italiaanse consument. Dit blijkt ook uit een rapport van Ismea. Hieruit blijkt dat het aantal aankopen door huishoudens met 11 procent is gestegen in de eerste negen maanden van dit jaar. Ook de afgelopen jaren was de trend al positief, met stijgingen van 6,9 procent en 5,2 procent in respectievelijk 2009 en 2008.
Vooral de verse en verwerkte groenten en fruit hebben met 22 procent een groot aandeel in de bio-aankopen. Dit is met 4 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. De aubergine-verkoop is met 70 procent gestegen. De tomatenverkoop daalde juist met 10 procent en de perenverkoop met 4.9 procent.
De verkoop in de hypermarkten is met 21,7 procent gegroeid, de supermarkten registreerden echter een daling van 1 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van 2009.
Op regionale basis zijn ook verschillen merkbaar. De grootste stijgingen zijn waarneembaar in Zuid-Italië en Sicilië (+25,3 procent) en het Noordoosten van Italië (+15,4 procent), maar bio groeit ook in de Noordwestelijke regio's (+9,7 procent), Midden-Italië en Sardinië (+3,3 procent). De consumptie van biologische producten is vooral in de Noordelijke gebieden nog steeds zeer onevenwichtig.
Vooral de verse en verwerkte groenten en fruit hebben met 22 procent een groot aandeel in de bio-aankopen. Dit is met 4 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. De aubergine-verkoop is met 70 procent gestegen. De tomatenverkoop daalde juist met 10 procent en de perenverkoop met 4.9 procent.
De verkoop in de hypermarkten is met 21,7 procent gegroeid, de supermarkten registreerden echter een daling van 1 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van 2009.
Op regionale basis zijn ook verschillen merkbaar. De grootste stijgingen zijn waarneembaar in Zuid-Italië en Sicilië (+25,3 procent) en het Noordoosten van Italië (+15,4 procent), maar bio groeit ook in de Noordwestelijke regio's (+9,7 procent), Midden-Italië en Sardinië (+3,3 procent). De consumptie van biologische producten is vooral in de Noordelijke gebieden nog steeds zeer onevenwichtig.
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-23 Duitsland: Aldi Süd blijft nummer één retailer in biologische producten
- 2022-05-23 Eerste Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten