Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Passie voor producten erg belangrijk'

DO-IT gaat voor dicht bij de bron

Tholen – "We sturen productieprojecten over de hele wereld aan. In Bolivia, Brazilië, Thailand en India bijvoorbeeld. De directeur Poppe Braam zit zelf de helft van het jaar op die projecten. Hij zorgt ervoor dat dit goed loopt", vertelt Martha Jeuken. Zij is mede-verantwoordelijk voor de PR bij DO-IT in Barneveld (Dutch Organic International Trade). "Door zelf projecten aan te sturen, kan DO-IT een redelijke prijs garanderen en tegelijk de handel eerlijk houden."



"De verdeling is 80/20. Tachtig procent van onze werkzaamheden betreft de bulkproducten, twintig procent gaat in de merkvoering van Amaizin en La Bio Idea zitten. De bulkproducten leveren we vooral aan Europese productiebedrijven en groothandels. Dit gaat om erg grote hoeveelheden."


Veel bulkgoederen in het magazijn

Naast de bulkgoederen voert DO-IT dus twee merken. "Deze zijn in veel natuurwinkels verkrijgbaar. Het La Bio Idea-assortiment bevat veel mediterrane producten. Onze pasta vind je overal. Groothandels zetten onder andere onze rijst, bonen en zaden af." De pasta van La Bio Idea wordt door een Italiaanse producent gemaakt. "Deze producent heeft jarenlange ervaring en dat proef je echt terug in de pasta." De tortillawraps zijn vrij nieuw in het Amaizin-assortiment. "We kennen een producent, die maakt het voor ons biologisch."



Dicht bij de bron, dat kenmerkt DO-IT. "We kennen de producten vanaf de bron, omdat we bij veel projecten betrokken zijn. Ook zijn we erg servicegericht. Focussen op 'one-stop-shopping'. Ze moeten alles bij jou kunnen kopen." Het bedrijf werkt bewust vooral met kleine bedrijven. "Zij hebben vaak echt passie voor de producten. Dit is voor ons erg belangrijk", bevestigt Martha.


Soja-plantage in Brazilië

Martha kan zo snel niet bedenken welke producten er nog missen in het assortiment van DO-IT. "Alles is er wat er moet zijn." Trots is ze op het EcoSocial label. "Bio en Fairtrade kun je eigenlijk niet loskoppelen. EcoSocial gaat nog een stap verder. Bijzonder hieraan is dat dit op meer plaatselijke schaal ondersteunt, directer bij de boer. Men kijkt naar wat er nodig is en daar gaat het geld rechtstreeks naartoe. DO-IT wil dat alles bij de boer blijft." Het bedrijf verkoopt onder meer gierst, basmatirijst en bonen onder het EcoSocialkeurmerk.


Quinoa-oogst in Bolivia

Ze merkt dat de sector zich ontwikkelt. "Toch gaat dit in andere landen sneller. Het is volgens mij een mentaliteitskwestie. Nederlanders zijn nu eenmaal geen kwaliteitskopers." Martha vindt het belangrijk dat het aanbod in supermarkten groeit. "Hoe meer bio in supermarkten, hoe meer telers kunnen produceren. Bio moet gewoon worden in de supermarkt." Martha pleit voor één Europees logo. "Als iedereen alleen het Europese logo voert, zou dit voor iedereen veel duidelijker zijn. Je kunt net zo goed één logo voeren, landelijke merkjes moeten verdwijnen."

Contact:
Martha Jeuken
DO IT
Prins Hendrikweg 19
3771 AK Barneveld
0342 42 90 51
[email protected]
www.organic.nl