Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Organisatie verkent mogelijkheden betrekken bio-producten

Fairtrade Restaurant Week 2010 succesvol verlopen

"Gefeliciteerd met het succes van de tweede Fairtrade Restaurant Week. Wij hebben een hele leuke week gehad en positieve reacties in ons restaurant. Wij doen volgend jaar graag weer mee", luidt een reactie van een restauranthouder op de tweede Fairtrade Restaurant Week.

Afgelopen week, van 25 t/m 31 oktober 2010 organiseerden Puur! uit eten, de duurzame culinaire gids, en Stichting Max Havelaar, verantwoordelijk voor het Fairtrade keurmerk, voor de 2e keer de Fairtrade Restaurant Week. Bijna 160 restaurants in heel Nederland serveerden deze week de (h)eerlijkste gerechten, bereid met Fairtrade ingrediƫnten.

Onze gezamenlijke doelstelling is het stimuleren van het gebruik van Fairtrade producten in de horeca. Fairtrade betekent dat producten onder eerlijke voorwaarden zijn geproduceerd en verhandeld. Wanneer een product het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade heeft weet je zeker dat de boeren een eerlijke prijs hebben ontvangen en kunnen investeren in een betere toekomst.

Wat zijn de toekomstplannen na dit succes? We verkennen op dit moment de mogelijkheden om in 2011 de campagne te verbreden met meerdere duurzaamheidscriteria, waaronder het stimuleren van biologische (streek-)producten en duurzame vis. Dit sluit aan bij de filosofie van de initiatiefnemer Puur! uit eten, die zich richt op verbreding van duurzaamheid in de horeca aan de hand van de pijlers 'biologische (streek)producten, duurzame vis en fairtrade'. De restauranthouder kan met deze combinatie een optimaal puur en smaakvol menu samenstellen en van positieve communicatie genieten.

De boodschap is dan ook: Haal producten zoveel mogelijk van dichtbij uit je eigen streek (en bij voorkeur biologisch), vis zo duurzaam mogelijk (let op het MSC-keurmerk en 'prima keuze' volgens www.goedevis.nl) en de producten die altijd van ver komen (bijvoorbeeld koffie of chocolade omdat de grondstoffen nu eenmaal niet dichtbij groeien) let dan ook op de keuze voor fairtrade.

Actuele informatie is te vinden via de website www.fairtraderestaurantweek.nl
Publicatiedatum: