Honden en katten eten ook biologisch dankzij Yarrah

'Diervoeding is een jarenlange business'

Tholen - Het viel Jan-Jaap Roelevink begin jaren negentig op dat er geen bio-voeding voor dieren was. "Raar, want waarom zou je zelf wel biologisch eten, maar je huisdier niet? Daarom is hij in 1991 op een zolderkamertje begonnen met het ontwikkelen van biologische recepturen. Een jaar later is Yarrah Organic Petfood opgericht", vertelt Jeroen Schweitz van de marketing & Sales-afdeling.



"Inmiddels is Yarrah het nummer één merk van biologische honden- en kattenvoeding in Europa en daarbuiten. We zijn namelijk niet alleen actief op de Europese markt, maar exporten ook biologische honden- en kattenvoeding naar Japan, Australië, Rusland, het Midden Oosten en binnenkort Canada. We moeten het vooral van de export hebben. De Nederlandse 'mainstream'-consument moet nog leren dat een bio-product het enige echte natuurlijke product is, en niet een marketingclaim op een etiket dat iedereen kan gebruiken."


Jeroen merkt wel dat ons land bezig is met een inhaalslag. "Dit is een mooie ontwikkeling. De Nederlanders worden gelukkig kritischer op wat ze kopen, hoe het gemaakt wordt en waar het vandaan komt." Hij benadrukt dat Yarrah zich onderscheidt op productiegebied. "Er zit veel meer bio-vlees in onze producten, ook gebruiken we alleen hoogwaardige ingrediënten. Van de honden die overstappen op Yarrah, merk je dat de vacht meer gaat glanzen. Dit heb ik bij mijn eigen hond ook gezien." Yarrah's Hond Dinner droogvoer is ook recent door de Duitse Consumentenbond uitgeroepen als 'Sehr gut', of Zeer goed. "Dit is een mooie waardering wat onze strenge kwaliteitseisen onderstreept."

Het bedrijf voert geen dierproeven uit. "Om toch een beeld te kunnen krijgen van de voordelen werken we met 'taste-panels'. Smaakproeven met honden en katten die gewoon in hun eigen thuis omgeving plaats vinden."



Yarrah wil ook bekendheid genereren onder de niet-bioconsument. "Om dit te bereiken, bezoeken drie vertegenwoordigers dierenspeciaalzaken. We zijn er klaar voor, het distributiepunt voor speciaalzaken is al geregeld." Ook wil Yarrah meer uit de natuurvoeding winkels halen. "Er valt veel meer te verdienen op diervoeding dan op babyvoeding. Zo'n vijfendertig procent van de consumenten heeft een hond of kat. Babyvoeding is maar een tijdelijk iets, diervoeding is een jarenlange business."


Producten worden continu verbeterd. "Zo zijn er net nieuwe hondenbrokken ontwikkeld, kleiner van formaat en met nog meer vlees. Ook de kattensmaak 'rund' is nieuw. Dit is een nieuwe receptuur met kruiden die goed voor de spijsvertering zijn. We hebben ook een kattenbakvulling van klei ontwikkeld. Dit kan je er zo uitscheppen. Heel hygiënisch, met bio-oliën die nare geurtjes tegen gaan."



Jeroen zet zich in voor betere verpakkingen. "Dit is nu nog steeds plastic. Ik heb voortdurend contact met bedrijven die zich bezig houden met milieuvriendelijke folies. Het probleem is dat wij hoge eisen hebben voor verpakkingen. De folie moet ons product voor meer dan een jaar goed beschermen omdat wij geen chemische conserveringsmiddelen gebruiken. Ook moet het folie onder sterk wisselende temperaturen goed blijven gezien onze export." Hij heeft al wat verbeteringen doorgevoerd. Zo waren de zakken groter dan nodig. Ook zijn de verpakkingen van de nieuwe productielijn makkelijker te recyclen.


De bio-methode zorgt wel voor een beperkter aanbod. Zo zijn de smaken lam, konijn, eend en kalkoen niet in voldoende hoeveelheden bio verkrijgbaar. "Wat dit betreft ben ik blij dat AH aan het toveren is. Meer vraag zal leiden tot meer grondstoffen, en dit kan voor ons deuren openen."

Voor meer informatie:

Jeroen Schweitz
Yarrah Organic Petfood
Van Leeuwenhoekstraat 26
3846 CB Harderwijk
0341 43 9850
info@yarrah.com
www.yarrah.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven