Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ondernemers spelen in op gezondheidstrend

Mini-trendtour Zuid-Holland brengt bezoek aan BiJo

De tijd dat puur, authentiek en gezond eten alleen verkrijgbaar was op biologische markten of rechtstreeks bij de boer ligt inmiddels ver achter ons. Met de jaarlijks groeiende schapruimte in de retail voor pure, eerlijke voeding belanden deze producten steeds vaker in de boodschappenwagen van de gemiddelde consument. De gezonde voedingsmarkt is daarmee een volwassen markt geworden, met volop kansen voor het bedrijfsleven. Maar hoe benut je deze kansen als MKB'er? Hoe vertaal je gezond eten naar gezond zakendoen? Dat was de vraag voor twintig voedingsondernemers, die met Syntens inspiratie opdeden tijdens een mini-trendtour door Zuid-Holland.



Deze dagtocht is de tiende uit een reeks van twaalf provinciale mini-trendtours die Syntens dit jaar in Nederland organiseert. Organisator en innovatieadviseur Bob Weehuizen: "We willen ondernemers laten zien en ervaren hoe collega-ondernemers inspelen op de gezondheidstrend. Dat is allang geen markt meer voor
'keuterboertjes'. In het Westland hebben we prachtige voorbeelden gezien van ondernemers die groots denken en het lef hebben flink te investeren in deze markt. Te midden van tien hectaren biologische groenten en slasoorten ervaar je dat pas echt. Dat zet ondernemers aan het denken."

Grootschalig biologisch en duurzaam

Het tweede bezoek is in 's-Gravenzande bij het bedrijf BiJo Logische Groenten van vader en zoon Aad en Arno Jonker (www.bijo.nl). Zij hebben het grootste biologische glastuinbouwbedrijf met een oppervlakte van 10 hectare. Op dit bedrijf worden verschillende producten geteeld zoals tomaten, paprika, komkommer, radijs en verschillende groenten en slasoorten. Naast het biologische aspect, met aandacht voor de smaak, is de gehele energiehuishouding met gebruikmaking van aardwarmte indrukwekkend. Zo is het bedrijf niet alleen biologisch, maar ook duurzaam bezig. Met de officiële aftrap door Minister van der Hoeven in juni dit jaar, is de weg naar een volledig duurzame en biologische teelt officieel gevierd.



Heleen van 't Spijker van CuliCreatief raakte geïnspireerd door de passie, het vakmanschap, de bezieling en trots van alle bezochte bedrijven. "Ambachtelijke, streekgebonden producten, maar vooral duurzaam geproduceerd – ik wist dat het leefde in Nederland, nu heb ik van dichtbij kunnen meemaken hoe sterk deze ontwikkeling doorzet." Volgens Els van Strien van Banketbakkerij van Strien vertaalt zich dat in klinkende munt: "Als je je nek uitsteekt en producten levert van hogere kwaliteit dan het gemiddelde, zul je altijd afnemers vinden die bereid zijn hiervoor een hogere prijs te betalen." Marion Schoenmakers van Willem & Drees concludeert na deze geslaagde dag: "Weet je waarom moeders boontjes het beste smaken? Je kent de herkomst, de liefde en aandacht voor het product. Dat zag ik vandaag ook bij de gastbedrijven en onder de deelnemers."

Lees het gehele verslag van deze gezonde reis op www.syntens.nl/minitrendtour. Via deze website is het tevens mogelijk u aan te melden voor de laatste twee mini-trendtours in 2010: PUUR Noord-Holland en Groningen. De foto's van de mini-trendtour zijn te bekijken op www.minitrendtour.nl.
Publicatiedatum: