Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Prijs belangrijkste keuzecriterium

Belgen hebben minder interesse in duurzame producten

Voor het negende opeenvolgende jaar heeft het OIVO bestudeerd hoe de Belgische consumenten hun producten en hun winkels kiezen. De prijs van de producten, eerbied voor het milieu, de voedselveiligheid en de voedselkwaliteit blijken heel belangrijk bij de winkelkeuze. In maart 2010 werden 611 Belgen gedurende een half uur geïnterviewd over hun keuzecriteria.

Een voedingsproduct kiezen

De prijs is het belangrijkste keuzecriterium van de consument en een uitermate belangrijk criterium in tijden van crisis. Daarna komen de kwaliteit (24%), de versheid (20%), de smaak (7%) en de samenstelling van een product (7%). De geur, eerbied voor het milieu, eerbied voor de eerlijke handel en voor het dierenwelzijn, de afwezigheid van additieven, eerbied voor de werkomstandigheden, het uitzicht, de samenstelling en het niet gebruiken van GGO's vinden 2 op de 3 consumenten belangrijk.

Maar in vergelijking met vorig jaar hechten de consumenten er minder belang aan en grijpen ze meer terug naar fundamentele aspecten (prijs, kwaliteit, versheid en smaak). De studie toont ook aan dat de consumenten in vergelijking met vorig jaar veel meer aandacht besteden aan de informatie over en op het product. De interesse voor de ethische productiekosten is groot, terwijl de ethische criteria verwaarloosd worden bij gebrek aan fundamentele criteria.

Een voedingswinkel kiezen

Vier essentiële elementen spelen een rol bij de keuze van een voedingswinkel: de nabijheid wordt genoemd door 39%, die opteren voor de locatie van een verkooppunt dicht bij het huis of de werkplek van de consument. Op de tweede plaats volgt de prijs, genoemd door 16%: dat blijft een heel belangrijk element in crisistijd. Daarna komen de kwaliteit (12%) en de verscheidenheid van het aanbod (18%), al was de volgorde van die twee factoren omgekeerd in 2009. Ook de houding van het personeel heeft een grote impact heeft op de winkelkeuze door de consumenten, terwijl de lange duur van de crisis hun interesse voor de ethische producten heeft doen afnemen.

Publicatiedatum: