Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Price van Britse Waitrose:

'Biologische voedingsmiddelen op de weg terug'

Britse consumenten draaien niet hun rug toe naar biologische voedingsmiddelen. De verkoop stijgt zelfs weer. Althans, dit zegt Mark Price, directeur van Waitrose. Hij zei dit in een discussie met voormalig BBC-presentator Michael Buerk op het IDG-voedselcongres.



Price was het niet eens met de stelling van Buerk dat biologische voedsel uit de mode is gezien het huidige benarde economische klimaat. De baas van Waitrose vond deze uitspraak omstreden. "De autonome omzet in de sector daalt niet, maar is juist op de weg terug."

In 2009 kwam een einde aan meer dan vijftien jaar opeenvolgende groei in de verkoop van biologische producten. Dit werd onder meer gestimuleerd door beroemdheden die veel bio kochten. De recessie heeft tot gevolg gehad dat de prijsgerichte klanten meer gingen kopen in supermarkten. Alleen de verkoop van yoghurt en fruit vertoonde geen dalende lijn, bleek uit cijfers van de Soil Association.



De verwachting is dat de uitspraak van Price de biologische groente- en fruittelers en zuivelproducenten zal ondersteunen op de weg terug. "Overigens vertegenwoordigen promoties inmiddels tussen de 18 en 20 procent van de omzet van Waitrose. We bieden nu rond de 800 aanbiedingen per maand aan. Dit lijkt meer prijsgerichte klanten te trekken.