Activiteiten komen tot stand in onderlinge afstemming met hen en vinden plaats bij de betrokken supermarkten en restaurants. De Oogstweek bleek opnieuw een vruchtbare week om bij belangrijke spelers ‘te zaaien’ voor een groeiend draagvlak voor de campagnedoelen. Gedeputeerde Jaap Bond heeft dan ook vertrouwen dat zijn beleidsdoelstelling, 7% biologisch areaal aan het eind van 2011, gehaald wordt.
Vruchtbare ontmoetingen aan de OogstTafel
Vast onderdeel van de Oogstweek is de jaarlijkse OogstTafel; een ontmoeting op een inspirerende locatie van bij het campagnedoel betrokken spelers. In het Amsterdamse restaurant Merkelbach was gedeputeerde Bond gastheer van supermarktdirecteuren, inkopers en aanbieders van biologische producten. Centraal onderwerp van gesprek: het verder vergroten in de winkelschappen van het aandeel 'biologisch uit Noord-Holland'. Bond haalde nog eens het belang aan van een open samenwerking met de retailpartners om tot deze uitbreiding van de afzet te komen – afzet die op zijn beurt gangbare boeren motiveert om de omschakeling naar biologisch te maken.De provincie Noord-Holland stimuleert op verschillend manieren de samenwerking tussen de retail en regionaal-biologische (toe-)leveranciers; o.a. met een omschakelsubsidie voor boeren, het programma Biologisch Ondernemen Noord-Holland en de campagne noordhollandsegrond. Het gezelschap ging uit elkaar met de afspraak om de komende maanden actief aan de slag te gaan met de bij de OogstTafel gezaaide ideeën.
Zestig deelnemende restaurants
Zoals gebruikelijk grepen veel restaurants, dit maal zestig stuks verspreid door heel Noord-Holland, de kans om zich tijdens de Oogstweek op de kaart te zetten met een bijzonder regionaal-biologisch menu. Op de menu’s van de deelnemende restaurants was een prominente plek voor ingrediënten zoals Benningbroeker hertenvlees, Beemsterlam, schapenroomijs uit Lutjebroek en geitenkaas uit Grootschermer; stuk voor stuk biologisch van Noord-Hollandse bodem.Verschillende restaurateurs lieten inmiddels weten dat hun menu goed liep; naar verwachting ook omdat het thema van deze restaurantactie aansluit bij een groeiende behoefte bij gasten naar verantwoord geproduceerd eten, met een traceerbare herkomst – als het even kan de eigen regio.
Ook bij de supermarkten veel biologisch uit Noord-Holland
In lijn met de veranderde focus van de campagne werden ook de supermarkten Deen en Deka, met succes, benaderd om tijdens de Oogstweek extra uit te pakken met biologische aanbiedingen, met een goed aandeel voor producten van Noord-Hollandse origine. Mooie voorbeelden daarvan zijn de diverse zuivelproducten van Geitenhouderij De Klompenhoeve in Egmond aan de Hoef, biologische Beemsterkaas van Cono en biologische vleesproducten van Commandeur Ekovlees uit het Noord-Hollandse De Goorn.De Provincie, gedeputeerde Jaap Bond voorop, blijft ondernemers met hart voor biologisch stimuleren om samen het provinciale beleidsdoel van de 7% biologisch areaal aan het eind van 2011 te bereiken.