Omzet in supermarkten met 15 procent toegenomen
Krapte biologisch zuivelaanbod dreigt door omzetgroei
Volgens Steverink is de sterke omzetgroei van de biologische zuivel mede te danken aan initiatieven van de zuivelindustrie. Zo brengt FrieslandCampina sinds kort haar biologische zuivelproducten op de markt onder het merk Boerenland, met bijbehorende promotie-activiteiten. Ook de Nederlandse vestiging van Arla Foods profileert zich nadrukkelijk op de markt met het aanbieden van biologische zuivel. De Duitse Muller-concern doet hetzelfde met het merk Almhof.
"Dit soort initiatieven versterken de biologische landbouw. Er is sprake van voortschrijdend inzicht. Een duurzame productie is vandaag de dag de norm. Biologisch richt zich op het pure. Schone en gezonde producten. Dat past bij de A-merken", stelt Steverink
Daarnaast ziet de Taskforce Biologische Landbouw nog enkele factoren die de verkoop van biologische zuivel een impuls geven. Zo blijken steeds meer discounters biologische producten in hun assortiment op te nemen. Ook neemt de afzet via het Out Of Home-kanaal toe aangezien cateraars en horeca steeds vaker overstappen op biologische varianten.
De vraag naar biologische zuivel is dusdanig dat er sprake is van krapte in het aanbod. Er zijn onvoldoende biologische melkveebedrijven om aan de vraag te kunnen voldoen. Import vanuit Duitsland en Denemarken ligt daarmee voor de hand. Deze landen behoren tot de kopgroep als het gaat om biologische productie.
Bron: ZuivelZicht en FoodHolland