Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omzet in supermarkten met 15 procent toegenomen

Krapte biologisch zuivelaanbod dreigt door omzetgroei

In de eerste zes maanden van dit jaar is de omzet van biologische zuivelproducten in supermarkten met 15% toegenomen tot ruim 31 miljoen euro. Daarmee is zuivel de snelste stijger van het biologische assortiment. Maurits Steverink, ketenmanager van de Taskforce Biologische Landbouw, vermoedt dat de omzetgroei van biologische zuivelproducten de rest van het jaar minimaal zal aanhouden. Daardoor dreigt krapte in het aanbod.

Volgens Steverink is de sterke omzetgroei van de biologische zuivel mede te danken aan initiatieven van de zuivelindustrie. Zo brengt FrieslandCampina sinds kort haar biologische zuivelproducten op de markt onder het merk Boerenland, met bijbehorende promotie-activiteiten. Ook de Nederlandse vestiging van Arla Foods profileert zich nadrukkelijk op de markt met het aanbieden van biologische zuivel. De Duitse Muller-concern doet hetzelfde met het merk Almhof.

"Dit soort initiatieven versterken de biologische landbouw. Er is sprake van voortschrijdend inzicht. Een duurzame productie is vandaag de dag de norm. Biologisch richt zich op het pure. Schone en gezonde producten. Dat past bij de A-merken", stelt Steverink

Daarnaast ziet de Taskforce Biologische Landbouw nog enkele factoren die de verkoop van biologische zuivel een impuls geven. Zo blijken steeds meer discounters biologische producten in hun assortiment op te nemen. Ook neemt de afzet via het Out Of Home-kanaal toe aangezien cateraars en horeca steeds vaker overstappen op biologische varianten.

De vraag naar biologische zuivel is dusdanig dat er sprake is van krapte in het aanbod. Er zijn onvoldoende biologische melkveebedrijven om aan de vraag te kunnen voldoen. Import vanuit Duitsland en Denemarken ligt daarmee voor de hand. Deze landen behoren tot de kopgroep als het gaat om biologische productie.

Bron: ZuivelZicht en FoodHolland 
Publicatiedatum: