In het Greenbalanz teeltsysteem is vrijwel alles onder controle. De semi gesloten kas vangt in de zomer de warmte op met het koelwater uit de grond dat voor koelte en bloei-inductie zorgt. Na een warme periode in de opkweek worden de planten in pot koel weggezet. Dit past mooi in ons systeem legt Lennard van der Weijden uit. "De geoogste warmte slaan we namelijk op in het aquifer diep in de grond. In de winter halen we dit verwarmde water weer naar boven en via een warmtewisselaar verwarmen we in de winterdag de kas. De groene stroom niet meegerekend, telen we energieneutraal". De techniek staat hier in dienst van duurzaam telen. Omdat het bedrijf nauwelijks verliezen heeft of middelen gebruikt scoort het hoog bij MPS beoordeling. De laatste score was 107 punten van de maximaal 100. Dat heeft te maken met de bonus van maximaal 10, nog drie punten te gaan voor de allerhoogste score.
Na de excursie volgt discussie, niet alleen over verschillen tussen BIO en MPS milieuvriendelijk telen, maar vooral ook over mogelijk versterking van biologisch- en milieuvriendelijk geteelde bloemen. Biologisch heeft namelijk een positief imago en veel vertrouwen bij de consument, terwijl de MPS systematiek moeilijk is uit te leggen. MPS is vooral business to business communicatie, het berekent prestaties op duurzaamheid.
Door biologische basis takken in het boeket vol te maken met milieuvriendelijk geteelde aanvullingen ontstaat een verantwoord product. Dit is het uitgangspunt van Bioflora 'made with' concept. Door samenvoeging van biologische en MPS A bloemen ontstaat meer volume en meer leveringszekerheid. En dat eisen veel afnemers. Hoe dit concept en 100 procent biologische bloemen met garanties door de keten komen, is nog lastig. Extra schakels in de keten vragen extra certificering en inspectie. Dat verhoogt de kosten van het eindproduct die door geringe volumes toch al erg hoog zijn.
De belangrijkste conclusies na de presentaties en uitwisseling waren:
- Vanuit de markt is zeker belangstelling voor een duurzaam geteelde bloemisterijproducten.
- Het volume van biologische bloemen is nog te klein om grotere afnemers zoals supermarktketens te beleveren.
- MPS A bloemen vormen voor biologisch een goede aanvulling om hoogwaardige duurzame boeketten te vermarkten.
- Om de kosten te beperken zullen de bestaande kanalen en ketens zoveel mogelijk benut moeten worden, dit betekent aansluiten en waar mogelijk meeliften. In geval van zomerbloemen meedoen aan de promotie PurE summerflowers.
- Naast het noodzakelijke vakmanschap zal de bloemenkweker zich als ondernemer meer op markt moeten richten om de juiste markt te vinden en te weten wat zijn afnemer wenst en verwacht.
Bron: Biokennis