Duurzaam horecaconcept van Sab slaat aan

Sab ontwikkelt op initiatief van Staatsbosbeheer uniek horecaconcept dat is gericht op maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Dit jaar heeft Sab catering een nieuw duurzaam horecaconcept genaamd IJgenweis gelanceerd. Met dit nieuwe commerciële horecaconcept zet Sab haar eerste stappen in de horeca. In januari heeft brasserie IJgenweis in het Nationaal Park Drents-Friese Wold in Appelscha haar deuren geopend, in april de tweede in stadspark Clingendael in Den haag en eind juli de derde brasserie IJgenweis in het natuurgebied Schoorlse Duinen in Schoorl. Voor Staatsbosbeheer volgen er nog drie IJgenweis bosbrasseries in 2010 en 2011. Dit zijn Herkenbosch (De Meinweg), Ospel (Groote Peel) en Flevoland (Oostvaardersplassen).

Horecaconcept IJgenweis

IJgenweis staat voor het verzorgen van horecavoorzieningen anders dan anders, geen standaard benadering maar een horecaconcept op eigen wijze. Dit is vooral duurzaam, met oog voor mens en milieu. Het gaat om volledig ondernemersschap gericht op maatschappelijk verantwoord ondernemen en het gebruik van biologische- en streekproducten. Om een eigen identiteit aan elke brasserie te geven is de menukaart verschillend van samenstelling gericht op de streek en wordt er met lokale leveranciers en (biologische) boeren gewerkt. In Appelscha staat bijvoorbeeld sûkerbôle en nagelholt op de kaart en in Schoorl geitenbrie van 'De oude Streek' met kweeperenjam. Ook de horecamedewerkers zijn bewoners uit de omgeving die hun eigen cultuur en accenten meebrengen en die de gasten graag vertellen over de duurzame producten op de kaart.

Staatsbosheer

Het horecaconcept IJgenweis is ontwikkeld voor Staatsbosbeheer, die Sab eind 2009 opdracht heeft gegeven om vanaf 2010 gefaseerd de exploitatie te verzorgen van vijf bosbrasseries bij bezoekerscentra in natuurgebieden van Staatsbosbeheer. Hans van Doorn, adjunct directeur Sab: "De samenwerking met de bezoekerscentra van Staatsbosbeheer is een versterking van IJgenweis en voor de bezoekers van de natuurgebieden een gastvrije aanvulling. Zo zijn er gezamenlijke arrangementen. Het bezoekerscentrum Schoorlse Duinen beschikt bijvoorbeeld over een eigen imkerij, die honing produceert voor de verkoop én voor verbruik door IJgenweis. Behalve met de duurzame menukaart, laat IJgenweis ook met de hele ambiance zien waar het voor staat."

Bron: Facility Management Magazine


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.