Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Industrie wil 'hearts and minds' terugwinnen'

Cijfers Britse biologische zuivelsector herstellen

De verkoop van biologische melk en yoghurt vertoont weer een stijgende lijn in het Verenigd Koninkrijk van kaas kan dit nog niet worden gezegd. De industrie probeert na de recessie 'hearts and minds' terug te winnen, aldus boerencoöperatie OMSCo.

'The Organic Milk Suppliers Co-operative' is de grootste Britse biologische melkcoöperatie, met ongeveer 500 leveranciers. De coöperatie heeft haar 2010 'milk market report' uitgebracht, waarin staat dat ondanks de verminderde verkoop in 2009/2010, de biologische zuivelsector opkrabbelt na de recessie.

Volgens de Soil Association was de autonome omzet met 12,9 procent gedaald tot december 2009. OMSCo beweert dat in dezelfde periode de biologische zuivelverkoop met slechts 5,5 procent is gedaald. Uit de verkoopcijfers van de laatste vier weken blijkt dat de verkoop van vloeibare melk met 1,7 procent is toegenomen en van yoghurt met 3,2 procent.

Er zijn overigens weinig nieuwkomers, aangezien het lastig blijft om de productiekosten te dekken. OMSCo verwacht dat de vraag naar rauwe melk met 9 procent zal stijgen tijdens 2010/2011, maar de leveringen zullen met 3 procent dalen. Richard Hampton, verantwoordelijk voor verkoop en marketing bij OMSCo hoopt dat kopers willen helpen: "We hopen op een prijsstijging, dit zal biologische melkveehouders aanmoedigen."

Kaas en yoghurt

"Vooral biologische kaas heeft enorm geleden, wel doet private-label cheddarkaas het goed. De merken hebben zwaar te lijden, met name de niche-kaasrassen. De biologische yoghurtomzet steeg daarentegen de afgelopen vier weken met 3,2 procent. Wel is de verkoop van eigen label-yoghurt met 8,4 procent gedaald tot juni van dit jaar.