Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Werk uit handen nemen door volledige service'

BD-Totaal voorziet out of home-markt van bio-producten

Tholen - "We zijn in 1993 met niks begonnen." Inmiddels is het bedrijf van Peter Lamet uitgegroeid tot een grote leverancier van biologische voedings- en non-foodproducten. Uniek aan BD-Totaal in Houten is dat het alleen levert aan de zogenaamde 'out of home markt'. Het bedrijf is vorig jaar verhuist naar een nieuw, duurzaam, pand. Dit pand is tweeënhalf keer zo groot en is voorzien van led-verlichting en een grasdak.


Peter Lamet voor het nieuwe pand

Peter heeft de biologische landbouwschool doorlopen en na een aantal jaar ervaring op te hebben gedaan besloot hij samen met een compagnon BD-Totaal te starten. "Hierin konden we al onze kennis kwijt, we hadden inmiddels al de nodige bagage op het gebied van productie, handel en verkoop van bio-producten." Hij is zijn carrière overigens begonnen bij, in zijn ogen, een ware bio-pionier: Boerderij Loverendale dat al sinds 1926 actief is in de biologisch-dynamische landbouw.

Gat in de markt

Toen BD-Totaal in 1993 begon konden ondernemers uit de out of home-markt alleen bij natuurvoedingswinkels terecht of bij groothandels die alleen conventionele producten aanboden. "We besloten om hier op in te spelen door juist biologische producten voor de out of home-markt te gaan verhandelen", vertelt Peter. "BD-Totaal moest een totaalpakket gaan bieden, bijvoorbeeld aan zorgcentra. Gelukkig hoefden we niet alles zelf te verzinnen."

Hij heeft er bewust voor gekozen om als inkooporganisatie te gaan fungeren. "Een eigen assortiment was geen optie, het wordt dan heel lastig om een zo volledig mogelijk assortiment te garanderen. Dan zou je dit continu moeten aanvullen, de vraag staat immers niet stil." Peter wil vooral de koks werk uit handen nemen. "Anders blijven ze zich afvragen: waar haal ik die producten vandaan?" BD-Totaal zorgt ervoor dat de koks op één plek terecht kunnen, en er wordt gewerkt met één weekfactuur.


Melk onder private label


"Belangrijk is ook dat we de juiste verpakkingen aanbieden, bijvoorbeeld gesneden kaas en kant en klare rauwkost. Ook bieden we waar nodig juist grotere verpakkingen aan." Het concept sloeg gelukkig aan. "Al snel hadden we voldoende klanten." Vooral de afzetgroei in de zorgorganisaties was hierbij belangrijk. "In de loop van de jaren was een kentering merkbaar, biologisch werd langzaam maar zeker steeds vaker opgenomen in het beleid." Hier speelde ook het ministerie van Landbouw een belangrijke rol in, zij waren in 1994 de eerste bedrijfsrestauratieve klant. Vanaf 2000 kwam er ook vanuit maatschappelijke organisatie steeds meer interesse.

Certificatie

"Een belangrijke ontwikkeling is dat Skal nu ook de horeca certificeert. Dit maakt het voor consumenten helder wat je doet. Je kunt wel zeggen dat je biologisch werkt, maar nu kunnen bedrijven ook daadwerkelijk aantonen." Hij hoopt dat de certificering uiteindelijk herkend zal worden door consumenten. Peter merkt dat de beeldvorming over biologische producten verandert. "Ik heb het al eens meegemaakt dat in een bedrijfsrestaurant al weken gewerkt werd met biologische producten, maar zodra de bordjes erbij stonden nam de interesse af. Wel gaat dit gelukkig steeds beter." Er ligt volgens hem een belangrijke rol bij de overheid. "De overheid spreekt zich minder uit, dat is jammer, zij kunnen biologisch nog verder stimuleren."



Het assortiment van BD-Totaal bestaat uit zo'n 6000 biologische producten, van afwasborstels tot groente en fruit. "We werken niet alleen vanuit voorraad, daarom zit er zo'n anderhalve dag tussen het moment van bestellen en de levering. De orders worden in één keer uitgeleverd, allemaal gekoeld." Deze zomer behoren onder meer diverse festivals, zoals de Parade, tot de klantenkring. BD-Totaal werkt zoveel mogelijk met producten uit Nederland. "De leveranciers moeten serieus met biologisch bezig zijn, er helemaal achter staan", besluit Peter.

Voor meer informatie:

Peter Lamet
BD-Totaal
030 2871445
www.BD-Totaal.nl