Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wal-Mart blijft belangrijkst

De top 5 van Noord-Amerikaanse bio-retailers

Het is interessant om eens een blik te werpen op de top vijf belangrijkste retailers die biologische producten aanbieden in het noorden van de Verenigde Staten.

Wal-Mart

Wal-Mart is nog steeds de grootste detailhandelaar in biologische producten in de Noord-Amerika. Er kopen jaarlijks meer dan 200 miljoen consumenten. Wel stond de etikettering van biologische producten bij Wal-Mart recent onder discussie. De integriteit van de retailer werd door verschillende advocaten in twijfel getrokken. De band die Wal-Mart met lokale telers heeft werkt juist weer positief, net als de lagere prijzen die de retailer dankzij de grootte van de organisatie kan voeren. Wal-Mart heeft de potentie om een belangrijke positieve verandering op de biologische markt te veroorzaken.

Whole Foods Market

Whole Foods Market komt op de tweede plaats. Dit is in de ogen van de consument 's werelds grootste biologische retailer. Er werken zo'n 54.000 mensen en het bedrijf draait dit jaar waarschijnlijk een omzet van 8 miljard dollar. Met meer dan 270 winkels in Noord-Amerika en Groot-Brittanie, biedt Wholde Foods Market van alle retailers de meeste biologische producten, ze voeren ook een vrij betaalbaar huismerk. Wat ook in hun voordeel werkt is dat consumenten de retailer recentelijk tot meest 'humane' kruidenier gekozen hebben. Belangrijk is wel dat het bedrijf een manier moet vinden om hun positie op de markt te houden, aangezien de bio-producten steeds vaker verkocht worden in de reguliere winkels.

Trader Joe's

Trader Joe's heeft een geschatte omzet van 8 miljard dollar, hun private-label is erg populair en wordt aangeboden in 325 winkels verpreid over 25 staten. Bijzonder is dat het belangrijkste verkooppunt niet biologisch is, maar 'innovatieve, moeilijk te vinden, maar geweldig smakende' producten tegen een redelijke prijs. Om de kosten laag te houden heeft Trader Joe's geen service-afdelingen en zijn de winkels met 15.000 vierkante meter vrij klein. Het bedrijf wordt wel opgeroepen tot meer transparantie omtrent de voedselbronnen, wel weet Trader Joe's wat de consument wil en de prijzen zullen ervoor zorgen dat de consumenten terug blijven komen, ongeacht de biologische vraagstukken waarmee de organisatie wordt geconfronteerd.

Safeway

Safeway behoort tot de grootste voedselretailers van de VS en verkocht in 2009 voor 40,8 miljard dollar. Naast de 1.712 Safeway-winkels is Safeway ook bij vele regionale supermarkten betrokken. Het in 2005 gelanceerde private label 'O Organics' bevat inmiddels 300 gecertificeerde biologische voedingsmiddelen. Nadeel is, net als bij andere niet-specifieke biologische detailhandelaren, heeft Safeway vaak nog te weinig biologische producten beschikbaar. Veel consumenten zien in het private label van Safeway een kostenbesparend alternatief.

Costco

Costco verkoopt voor zo'n 69,9 miljard dollar en ontvangt 1,5 miljard dollar aan lidgelden. In 527 winkels werken meer dan 103.000 werknemers. Consumenten zijn gek op Costco vanwege de bulk-deals en hun populaire laaggeprijsde Kirkland-merk. Costco is wel vrij vaak in opspraak, ook zijn in veel locaties alleen maar zakken met biologische bladgroenten beschikbaar. Costco beweert dat zij hun 'biologische huiswerk' doen en dat zij met hun bulkaankopen het voor de consument mogelijk maken om geld te besparen.