Cosmeticabedrijven omarmen duurzame verpakking maar langzaam

Uit onderzoek van Organic Monitor blijkt dat cosmeticabedrijven de verpakking nog te vaak over het hoofd zien wanneer het gaat om duurzaamheid. Ze zijn wel op de hoogte van de milieu-impact van verpakkingen, maar toch zijn ze traag in de omarming van duurzame verpakkingsoplossingen. Zelfs biologische cosmeticaproducenten blijven hier in achter, zeker wanneer je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de voedinsmiddelenindustrie. Deze industrie besteedt hier veel meer aandacht aan. De Organic Monitor constateert dat de meeste biologische groente en fruit dat verkocht wordt in Europese supermarkten voorzien is van verpakkingen gemaakt van bioplastic.

Er wordt steeds mee onderzoek gedaan naar bioplastics-verpakkingen, toch zijn er maar weinig cosmetische toepassingen beschikbaar. Onder meer de hoge warmtegevoeligheid en waterdorlatendheid maken deze verpakkingen niet geschikt voor producten als crèmes, lotions en shampoos. Wel werkt bijvoorbeeld het bedrijf Mirel aan de verbetering van de prestaties van haar biopolymeer-verpakkingen. Alternatieve verpakkingen die de meeste bedrijven gebruiken zijn onder meer verpakkingen van gerecycled materiaal of bijvoorbeeld een alternatieve papieren verpakking voor zeep.



Op de Sustainable Cosmetics Summit die van 18 tot en met 20 oktober in Parijs gehouden wordt, zullen de duurzame verpakkingsopties verder bekeken worden. Er zal aandacht zijn voor recycling, hergebruik van verpakkingen en het verminderen van het gebruik ervan, evenals voor bioplastics, eco-design en andere duurzame verpakkingsoplossingen.

Klik hier voor meer informatie over de Sustainable Cosmetics Summit

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven