"100 procent natuurlijk. Dichterbij de natuur. Arla biedt concurrerende zuivel met respect voor mens, dier en natuur." Marc Ligthart, directeur van de door Arla overgenomen zuivelfabriek van Friesland Foods, heeft zich in nauwelijks meer dan een jaar tijd het jargon van de nieuwe werkgever helemaal eigen gemaakt. Samen met ongeveer 450 personeelsleden maakte hij in mei 2009 de overstap. Nu, ruim een jaar later, constateert Lighthart tevreden dat het overgangsproces vlotjes is verlopen en dat de onderneming op koers ligt.
Overgangsjaar
"In het eerste jaar ben je heel erg druk met het loskomen van de FrieslandCampina organisatie. Inkoop, consumentenservice, laboratoriumwerk, personeel en organisatie, ICT, noem maar op." Op zijn kantoor prijkt een grote foto van al het personeel aan de wand, gemaakt tijdens de offi ciële overdracht in mei 2009. Honderden mensen staan met de duim omhoog voor de camera. "Je kunt het zien aan de gezichten, niemand voelt zich ongemakkelijk. Er is heel veel, maar tegelijkertijd ook heel weinig veranderd. De organisatie zoals die hier staat, is precies hetzelfde gebleven. Dit is een oer-Hollands bedrijf dat Nederlandse melk verwerkt voor Nederlanders. Nu zijn we toe aan het uitvoeren van nieuwe plannen." Sinds eind mei, ongeveer een jaar nadat de overname plaatsvond, benadert Arla de Nederlandse consument actief met een reclamecampagne. Nijkerk lift mee met de wereldwijde campagne: 'Closer to Nature'.Tegelijkertijd verschijnt in de Nederlandse supermarkten een productlijn met biologische zuivelproducten van Arla, waarmee het Scandinavische merk zich in Nederland op de kaart wil zetten. Ligthart: "Ons assortiment is het meest onderscheidende bio-zuivelpakket van Nederland. We mikken niet op de beperkte groep van gepriviliseerde 'heavy users' maar op het veel grotere segment van de ‘light users.’ Dat is een groeimarkt, zo blijkt in Scandinavië. Dertig procent van de dagverse zuivel in Scandinavië is biologisch. In Nederland willen we de omzet in drie jaar tijd verdubbelen. Van 30 naar 60 miljoen liter biologische melk. We kopen de melk in bij de biologische coöperatie EkoHolland."
Niet 100 procent biologisch
Ligthart haast zich te benadrukken dat Arla niet van plan is op termijn alleen maar biologische zuivel te gaan verwerken. De '100 procent natuurlijk' strategie is niet per definitie biologisch. "Met 100 procent natuurlijke zuivel spelen we in op trends in de samenleving zoals een steeds grotere afstand tussen mens en natuur, toenemende massaproductie, meer aandacht voor gezonde voeding en duidelijkheid over de herkomst. Maar het mag niet 'zwaar' klinken. 100 procent natuurlijk moet geen niche markt worden. "Meer dan de helft van de consumenten wil zo natuurlijk en puur mogelijk voedsel, zo blijkt uit eigen onderzoek", vertelt Nijkerk.Bron: De Beste Boer