Abonneren
Vacatures
Biologische katoensector VS groeit mee met bewustzijn
Directeur Greensource: 'biologische kleding wordt mainstream'
Zes jaar geleden kreeg David Basson een telefoontje waarvan de meeste fabrikanten alleen maar kunnen dromen - Walmart belde. Sindsdien kwam Greensource Organic Clothing Company in een stroomversnelling terecht. De directeur vertelt dat hij recentelijk nog 200.000 yoga-tops aan Walmart geleverd heeft. "Deze vlogen binnen drie weken de winkel uit. En dit terwijl Walmart in eerste instantie betwijfelde of de biologische tops zoveel beter zouden verkopen dan de reguliere soort", vertelt David. Dit succes werd opgepikt door handelaren in krijtstreeppakken uit Bentonville.
"Na wat overleg met de directeur van Walmart, Lee Scott, ontving ik een paar weken later de eerste bestelling van Walmart: 800.000 biologisch katoenen babykleertjes. Dit werd gevolgd door een order voor biologische lakens en handdoeken. Al snel was ook macy's geinteresseerd, gevolgd door Sears en Kohl's", vertelt hij.
Vandaag de dag behoort Greensource tot de top 10 biologische kledingmakers op de wereld, met een omzet van meer dan 50 miljoen dollar. Het is volgens Basson slechts een kwestie van tijd voor de biologische kleding mainstream zal worden. "De consument wil zorg dragen voor de planeet, wanneer mensen deze kleding aantrekken, zijn ze vaak niet meer van plan om terug te gaan", zegt David.
Deze woorden worden door cijfers van Organic Exchange bevestigd. Zo daalde de totale kleding- en huishoudelijke textielverkoop tussen 2008 en vorig jaar met 7 procent, terwijl de verkoop van biologische kleding juist met dubbele cijfers groeide, met 35 procent om prcies te zijn. De biologische katoenmarkt groeit al tien jaar gestaag en is nu goed voor zo'n 4,3 miljard dollar en zal naar verwachting naar 6 miljard dollar groeien.
"Na wat overleg met de directeur van Walmart, Lee Scott, ontving ik een paar weken later de eerste bestelling van Walmart: 800.000 biologisch katoenen babykleertjes. Dit werd gevolgd door een order voor biologische lakens en handdoeken. Al snel was ook macy's geinteresseerd, gevolgd door Sears en Kohl's", vertelt hij.
Vandaag de dag behoort Greensource tot de top 10 biologische kledingmakers op de wereld, met een omzet van meer dan 50 miljoen dollar. Het is volgens Basson slechts een kwestie van tijd voor de biologische kleding mainstream zal worden. "De consument wil zorg dragen voor de planeet, wanneer mensen deze kleding aantrekken, zijn ze vaak niet meer van plan om terug te gaan", zegt David.
Deze woorden worden door cijfers van Organic Exchange bevestigd. Zo daalde de totale kleding- en huishoudelijke textielverkoop tussen 2008 en vorig jaar met 7 procent, terwijl de verkoop van biologische kleding juist met dubbele cijfers groeide, met 35 procent om prcies te zijn. De biologische katoenmarkt groeit al tien jaar gestaag en is nu goed voor zo'n 4,3 miljard dollar en zal naar verwachting naar 6 miljard dollar groeien.
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-15 Organic Cotton Accelerator verheugd over vooruitgang Pakistan
- 2023-09-01 Essenza Home lanceert in het najaar een nieuw beddengoed-label
- 2023-07-20 S.Oliver Group helpt bijna 400 boeren in India om biologisch katoen te telen
- 2023-07-10 Steeds meer consumenten kiezen voor Fairtrade producten, verkoop stijgt met 6%
- 2023-06-16 Nieuwe keukentextielsets van bio-katoen
- 2023-06-08 "Voor ons was het een no-brainer om iets te doen met bio-katoen"
- 2023-06-07 Satellietbeelden ingezet om biologische katoenvelden op te sporen
- 2023-05-12 Einde aan fast fashion: strengere regels tegen overmatige productie en consumptie
- 2023-05-10 Gedoneerd beddengoed krijgt een nieuw leven
- 2023-05-03 Seepje ontvangt microplasticvrij-erkenning van de Plastic Soup Foundation
- 2023-05-02 Goodfuture klaar voor de toekomst op nieuwe locatie in Alblasserdam
- 2023-05-01 Koningspaar maakt volgens ondernemers echt een verschil als ze meegaan op handelsmissies
- 2023-04-26 Platform voor duurzame mode gelanceerd in Madrid
- 2023-04-24 Yumeko in finale Coolest Dutch Brands 2022
- 2023-04-20 Honderden coöperatieleden bezoeken Studio Claudy Jongstra
- 2023-04-14 Nieuwe duurzame werkkleding voor Spar-medewerkers
- 2023-04-05 Rob van den Dool (CEO Yumeko): "Mijn woord is geen wet"
- 2023-04-03 Online platform Glow inspireert met duurzame lifestyle & fashion voor dames en kinderen
- 2023-03-27 Australië zet als eerste ter wereld standaard voor composteerbare kleding
- 2023-02-28 ABN Amro Sustainable Impact Fund investeert in Deens duurzaam modemerk