Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologische katoensector VS groeit mee met bewustzijn

Directeur Greensource: 'biologische kleding wordt mainstream'

Zes jaar geleden kreeg David Basson een telefoontje waarvan de meeste fabrikanten alleen maar kunnen dromen - Walmart belde. Sindsdien kwam Greensource Organic Clothing Company in een stroomversnelling terecht. De directeur vertelt dat hij recentelijk nog 200.000 yoga-tops aan Walmart geleverd heeft. "Deze vlogen binnen drie weken de winkel uit. En dit terwijl Walmart in eerste instantie betwijfelde of de biologische tops zoveel beter zouden verkopen dan de reguliere soort", vertelt David. Dit succes werd opgepikt door handelaren in krijtstreeppakken uit Bentonville.

"Na wat overleg met de directeur van Walmart, Lee Scott, ontving ik een paar weken later de eerste bestelling van Walmart: 800.000 biologisch katoenen babykleertjes. Dit werd gevolgd door een order voor biologische lakens en handdoeken. Al snel was ook macy's geinteresseerd, gevolgd door Sears en Kohl's", vertelt hij.

Vandaag de dag behoort Greensource tot de top 10 biologische kledingmakers op de wereld, met een omzet van meer dan 50 miljoen dollar. Het is volgens Basson slechts een kwestie van tijd voor de biologische kleding mainstream zal worden. "De consument wil zorg dragen voor de planeet, wanneer mensen deze kleding aantrekken, zijn ze vaak niet meer van plan om terug te gaan", zegt David.

Deze woorden worden door cijfers van Organic Exchange bevestigd. Zo daalde de totale kleding- en huishoudelijke textielverkoop tussen 2008 en vorig jaar met 7 procent, terwijl de verkoop van biologische kleding juist met dubbele cijfers groeide, met 35 procent om prcies te zijn. De biologische katoenmarkt groeit al tien jaar gestaag en is nu goed voor zo'n 4,3 miljard dollar en zal naar verwachting naar 6 miljard dollar groeien.