Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Dit krijg je niet zomaar voor elkaar'

Eigenaar Australische biowinkel Ripe pleit voor realisme

Biologisch is een van de snelst groeiende categorieën in de detailhandel, toch gaat het oprichten van een dergelijke winkel niet zonder slag of stoot. Dit onderschrijft Paul Smith, directeur van Ripe, een winkel in Melbourne die biologische voeding verkoopt. Hij heeft binnen negen jaar Ripe vanaf de grond toe opgebouwd, en de winkel is inmiddels goed voor een miljoenenomzet. "Vooral in het managen van de staf gaat veel tijd zitten."



Hij adviseert mensen die een biologische winkel willen openen om klein en simpel te starten, en het liefst met een ervaren iemand naast zich. "Iedereen denkt dat het runnen van een biologische winkel 'mooi en vol glamour' is, maar dit krijg je niet zomaar voor elkaar." Veel nieuwkomers stoppen al binnen een jaar, gevloerd door een tekort aan enthousiasme, of simpelweg door naïviteit over de werklast. "Dit kan leiden tot uitputting. Als je moe bent vallen dingen uit elkaar."

"Verzamel ook zelf je goederen, ga persoonlijk naar de markt, snuffel in iedere doos. Anders loop je de kans dat je goederen van mindere kwaliteit geleverd krijgt", aldus Smith. "Laat je gezicht ook vaak zien op de winkelvloer, dit komt goed over op klanten."

Smith richtte Ripe in augustus 2001 op, met een investering van 30.000 dollar. Inmiddels heeft het verschillende penibele situaties overleefd. Toen de cycloon Larry in 2006 bijvoorbeeld tachtig procent van de bananenoogst van Australië weg had gevaagd, stegen de prijzen tot 100 dollar per doos. "En dit geldt nu ook voor de tomaten, als gevolg van een herbicidenaanval afgelopen juni. De prijzen zijn nu erg hoog."