Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Innovatieve machines zijn hier voorbeelden van

Wetenschappers en boeren kunnen wel degelijk succesvol samenwerken

Het vooroordeel wil dat de boer en de wetenschapper elkaars taal niet spreken. De boer kijkt niet verder dan zijn neus lang is en de wetenschapper zit in een ivoren toren. Twee recente voorbeelden, van boeren en wetenschappers die samen een innovatieve machine bouwen, geven aan dat het ook anders kan. Zo valt te lezen in Ekoland.

Om succesvol te kunnen samenwerken zijn vier zaken van belang:

• Ontmoeting: Een open deur, maar boer en wetenschapper moeten elkaar eerst ontmoeten. Open dagen blijken hiervoor erg geschikt.
  • Elkaars aanpak respecteren: boer en wetenschapper moeten rekening houden met elkaar. Een wetenschappelijke aanpak is de machine in onderdelen ontwikkelen en daarna samenstellen. Boeren willen snel tastbaar resultaat zien en direct de hele machine bouwen.
  • Eigen netwerk inbrengen: naast eigen expertise brengt elke deelnemer zijn eigen netwerk in. Een boer bijvoorbeeld in de vorm van een studiegroep: dat levert draagvlak en steun voor financiering op. Ook kan hij dat netwerk gebruiken om een demonstratie te organiseren. Daarnaast kan de wetenschapper zijn netwerk inbrengen voor het oplossen van (deel)problemen.
  • Samen resultaten presenteren: boer en wetenschapper treden samen met de resultaten naar buiten, worden serieuzer genomen en krijgen zo extra aandacht voor de machine.

Robot om ridderzuring te herkennen

Biologisch melkveehouder Joost Samson ontwikkelde samen met onderzoeker Frits van Evert (PRI Wageningen UR) een volledig autonoom prototype-robot, genaamd Ruud, om ridderzuring te herkennen en met een frees te versnipperen. Met de studiegroep waar Samson deel van uitmaakt, lukte het om financiële steun van LNV, LaMi en de EU (Leader+) te krijgen en om op praktijkschaal een prototype te bouwen.

Beetle-eater voor opzuigen aspergekevers

Een andere innovatie waarbij onderzoekers en telers nauw samenwerken is de ontwikkeling van een grote stofzuiger die achter een tractor kan worden gehangen om aspergekevers op te zuigen. Het idee om insecten op te zuigen met een ‘Beetle-eater’ en zo plagen beheersbaar te houden komt oorspronkelijk uit Canada en sprak onderzoeker Rob van den Broek van PPO Wageningen UR erg aan. Ook aspergeteler Johan Bax was enthousiast. In 2008 en 2009 werd de Nederlandse versie getest in zijn witte asperges. Grote hoeveelheden kevers en larven werden opgezogen en verpulverd. Inmiddels hebben belangstellenden uit de biologische koolteelt (koolwittevlieg) en de biologische boomteelt (taxuskever) zich al gemeld.

Samenwerking tussen boer en wetenschapper kan dus voor zowel de biologische als de gangbare teler nuttige resultaten opleveren!

Contact informatie: Marcel Vijn, PPO van Wageningen UR