Reclame Code Commissie: niets mis met anti-C1000 radiospot

Wakker Dier kan doorgaan met de anti-C1000 radiospot van Wakker Dier. Er is niets mis met de spot. Dat concludeert de Reclame Code Commissie na een klachtenprocedure. De klacht was specifiek ingediend tegen het radiospotje waarin Wakker Dier zegt dat de door onfatsoenlijk lage vleesprijzen van C1000 de varkens en kippen 'geen stro, geen daglicht, geen ruimte en geen fratsen' krijgen en dat het vlees komt van kippen en varkens 'die onfatsoenlijk slecht zijn behandeld.' Wakker Dier is blij met de uitspraak en ziet hierin een extra motivatie om haar campagne tegen de dieronvriendelijke kiloknallers met extra energie voort te zetten. Eén van de wensen van Wakker Dier is in ieder geval al ingelost: gisteren maakte C1000 bekend ook voortaan diervriendelijker biologisch vlees in de aanbieding te doen.

De Reclame Code Commissie stelt ondermeer: "Het staat Wakker Dier in beginsel vrij om haar mening over de vleesprijzen bij een met name genoemde supermarkt te noemen en de wijze waarop Wakker Dier dat in de onderhavige reclame doet, acht de commissie niet van dien aard, dat de reclame in strijd is met de Nederlandse Reclame Code……

Klager heeft niet weersproken dat gebrek aan zaagsel, daglicht en ruimte bij het merendeel van de door C1000 verkochte vleeskippen leidt tot diverse welzijnsproblemen, noch dat voor varkens en runderen een soortgelijke situatie geldt. Voorts heeft Wakker Dier toegelicht waarom C1000 naar haar mening, in verhouding tot andere supermarkten een 'buitenproportioneel grote verantwoordelijkheid' heeft voor de 'negatieve prijsspiraal in de vleesketen' en de daarvoor veroorzaakte welzijnsproblemen…. Daarmee is de kritiek van Wakker Dier feitelijk voldoende onderbouwd."
 
Wakker Dier stelt: Een boer krijgt 1,50 euro voor een kip en moet daarvoor een kip haar leven lang verzorgen. Dat kan natuurlijk niet fatsoenlijk voor die prijs. Daardoor zitten 20 kippen op een vierkante meter gepropt. En ze staan in hun eigen poep omdat het tussentijds schoonmaken van de stal te duur is. Driekwart van de kippen heeft hierdoor pijnlijke pootontstekingen.

Overigens is C1000 sinds deze week begonnen met biologische folderaanbiedingen, waar Wakker Dier al langer campagne voor voerde.

Bron: Duurzaam Nieuws

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.