Meningen verschillen over avocadomarkt in Californië
Dit seizoen zijn de prijzen van sommige biologische fruitsoorten zelfs bijna gelijk aan die van de conventionele producten. "We krijgen bijna niks extra's voor biologische producten", zegt Taft, die de prijsdaling voornamelijk wijdt aan de grote productie. Telers die een aantal jaar geleden door de aantrekkelijke prijzen hun volume opgevoerd hebben, merken nu dat de prijzen dalen. En de biologische markt blijft een nichemarkt, ondanks de omzetstijging. "Hierdoor kan door een geringe toename van het aanbod de prijs al veranderen", zegt Taft.
Rob Lucy van Del Rey Avocado in Californië schets een enigszins ander beeld. Het bedrijf, dat een van de grootste biologische avocadohandelaren is, is juist succesvol geweest. "Natuurlijk herinner ik me de tijd dat we een premie van 10 dollar op onze dozen met grote vruchten ontvangen, deze premie is dit jaar tot 4-6 dollar gedaald, maar dit is nog steeds een mooie marge", zegt hij.
Het bedrijf heeft de biologische categorie uitgebreid, en dit zorgt voor meer handel met de retail. Hier dragen ook de lagere prijzen aan bij. "Deze lagere prijzen maken de avocado's interessanter voor de consumenten", zegt John Stair van Pasific Organic Produce in San Francisco. "Hierdoor bestaat de kans dat klanten die normaal geen biologische producten kopen juist geprikkeld worden om dit wel te doen."
Ook Calavo Growers in Santa Paula (Californië) merkt nog geen verkoopdip als gevolg van de recessie. "Wij hebben geen moeite om de biologische volumes die wij willen verkopen ook daadwerkelijk kwijt te raken", zegt Rob Wedin. Vier procent van de avocado's die het bedrijf verkoopt zijn biologisch.
17-08-10