Verkoop fairtrade-producten afgelopen jaar met 15 procent gestegen
"Het voorbije jaar ging van start onder de zwaarste economische recessie in zeventig jaar en gevreesd werd dan ook dat de omzet van fairtrade-producten daarvan de negatieve weerslag zou kunnen onvervinden", aldus Rob Cameron, chief executive van de Fairtrade Labelling Organizations International, tegenover FoodNavigator.com. "Het is echter integendeel gebleken dat de consumenten zich wereldwijd achter de fairtrade-trend hebben geschaard en er zich toe verbonden blijken te hebben om producenten een eerlijk deel van de inkomsten te gunnen. In alle landen werd een grotere verkoop van fairtrade-producten opgemerkt. Hoewel de consument door de moeilijke economische omstandigheden prijsbewuster is geworden, heeft de recessie de interesse van de consument voor ethisch geproduceerde producten niet kunnen doen afnemen."
Opgemerkt wordt dat de verkoop van fairtrade het voorbije jaar een exponentiële groei heeft gekend in Oost-Europa en Zuid-Afrika. In het algemeen werd volgens de organisatie een opmerkelijke toename opgetekend op het zuidelijke halfrond, maar ook in de gevestigde markten werd nog altijd een gezonde groei gemeld. In Groot-Brittannië werd een stijging met 14 procent opgetekend, terwijl in de Verenigde Staten een toename met 7 procent werd opgetekend. Groot-Brittannië en de Verenigde Staten zijn de grootste fairtrade-markten van de wereld. De organisatie schat dat op dit ogenblik al 1,2 miljoen telers binnen het fairtrade-initiatief actief zijn. Dat biedt hen de mogelijkheid op een hoger inkomen dan het marktgemiddelde en toegang tot fondsen voor ontwikkelingsprojecten.
01-06-10