Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fairtrade@work-campagne promoot Fairtrade producten in bedrijfscatering

Er komt een campagne om Fairtrade producten in bedrijfscatering te promoten. Dit gaat gebeuren onder de naam Fairtrade@ work. Dat gebeurt in de laatste week (43) van oktober, niet geheel toevallig is dan de Fairtrade Week 2010. Cateraars worden opgeroepen een Fairtrade-actie te houden.

Max Havelaar roept bedrijven op om op dinsdag 26 oktober een activiteit te organiseren waarbij Fairtrade producten centraal staan. Deelnemers maken kans op een Fairtrade@Work-Award, een eervolle prijs die het duurzame imago van het bedrijf onderstreept.

Max Havelaar richt zich tot werkgevers, werknemers en cateraars. 'Houd een Fairtrade ontbijt, lunch of een (h)eerlijke borrel!' Vanaf 1 september kunnen deze activiteiten geregistreerd worden.

Met de campagne wil stichting Max Havelaar op een positieve manier de branche en de medewerkers in alle bedrijven laten kennismaken met Fairtrade producten.

Praktische manier

Velen kennen de Fairtrade-gecertificeerde producten koffie en thee, maar in de loop der jaren is er een keur aan interessante foodproducten bijgekomen, onder andere fruit, vruchtensappen, ijs, jam, stroopwafels, rijst en chocolade.

Er wordt gewerkt aan een praktische manier om cateringbedrijven en werknemers op een creatieve manier aan het werk te laten gaan met deze producten.

Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland bekend als het Max Havelaar-keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in ontwikkelingslanden. Om hun armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven, zijn naast strenge milieu- en sociale criteria ook criteria opgenomen waardoor boeren minimaal een kostendekkende prijs en een premie ontvangen.

Een beproefd en succesvol model, zo toont een analyse van tachtig studies aan (www.fairtrade.net). Inmiddels bevindt zich in 23 landen een Fairtrade-keurmerkorganisatie. Fairtrade producten zijn afkomstig uit meer dan zestig ontwikkelingslanden.

Bron: Misset Horeca, 16-08-10
Publicatiedatum: