Prijsstunten kost veel kleine supermarktondernemers hun winst
Dit blijkt uit onderzoek van het Economische Bureau van ING. De huidige supermarktoorlog kenmerkt zich door veel promoties. Dit leidt tot hoge omzetten, maar drukt de marge. Met name grote spelers zijn hier goed tegen bestand. Hun winkels hebben genoeg vierkante meters om naast producten waarmee wordt gestunt, een ruime versafdeling te houden. Op versproducten zitten hogere marges. Zo haalt Jumbo gemiddeld 170 euro omzet per vierkante meter, waar kleine ondernemers onder de 100 euro omzet per vierkante meter zitten.
De kleinere supers moesten in de kosten snijden om winst te kunnen maken. In de eerste jaren van de supermarktoorlog lukte dat aardig volgens de onderzoekers van ING. "Maar het houdt een keer op", zegt Jurjen Witteveen van ING. "Hun kostenstructuur is te inflexibel. Alle supermarkten moeten scherp sturen, maar wie drie mensen in dienst heeft, heeft weinig ruimte om meer op de personeelskosten te besparen." Leveranciers klagen dat de supermarktoorlog op hen wordt afgewend. Zo wordt er door de drie grote inkoopcombinaties steeds scherper onderhandeld op de inkoopprijs en de betalingstermijn van de order opgerekt.
Bron: LevensmiddelenKrant, 19-07-10