Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Prijsstunten kost veel kleine supermarktondernemers hun winst

Na vijf jaar van prijsstunten lukt het de kleine supermarktondernemer niet meer om winst te maken. Eén op de vijf zegt het jaar af te sluiten met een verlies.

Dit blijkt uit onderzoek van het Economische Bureau van ING. De huidige supermarktoorlog kenmerkt zich door veel promoties. Dit leidt tot hoge omzetten, maar drukt de marge. Met name grote spelers zijn hier goed tegen bestand. Hun winkels hebben genoeg vierkante meters om naast producten waarmee wordt gestunt, een ruime versafdeling te houden. Op versproducten zitten hogere marges. Zo haalt Jumbo gemiddeld 170 euro omzet per vierkante meter, waar kleine ondernemers onder de 100 euro omzet per vierkante meter zitten.

De kleinere supers moesten in de kosten snijden om winst te kunnen maken. In de eerste jaren van de supermarktoorlog lukte dat aardig volgens de onderzoekers van ING. "Maar het houdt een keer op", zegt Jurjen Witteveen van ING. "Hun kostenstructuur is te inflexibel. Alle supermarkten moeten scherp sturen, maar wie drie mensen in dienst heeft, heeft weinig ruimte om meer op de personeelskosten te besparen." Leveranciers klagen dat de supermarktoorlog op hen wordt afgewend. Zo wordt er door de drie grote inkoopcombinaties steeds scherper onderhandeld op de inkoopprijs en de betalingstermijn van de order opgerekt.

Bron: LevensmiddelenKrant, 19-07-10
Publicatiedatum: