Prijsstunten kost veel kleine supermarktondernemers hun winst
Dit blijkt uit onderzoek van het Economische Bureau van ING. De huidige supermarktoorlog kenmerkt zich door veel promoties. Dit leidt tot hoge omzetten, maar drukt de marge. Met name grote spelers zijn hier goed tegen bestand. Hun winkels hebben genoeg vierkante meters om naast producten waarmee wordt gestunt, een ruime versafdeling te houden. Op versproducten zitten hogere marges. Zo haalt Jumbo gemiddeld 170 euro omzet per vierkante meter, waar kleine ondernemers onder de 100 euro omzet per vierkante meter zitten.
De kleinere supers moesten in de kosten snijden om winst te kunnen maken. In de eerste jaren van de supermarktoorlog lukte dat aardig volgens de onderzoekers van ING. "Maar het houdt een keer op", zegt Jurjen Witteveen van ING. "Hun kostenstructuur is te inflexibel. Alle supermarkten moeten scherp sturen, maar wie drie mensen in dienst heeft, heeft weinig ruimte om meer op de personeelskosten te besparen." Leveranciers klagen dat de supermarktoorlog op hen wordt afgewend. Zo wordt er door de drie grote inkoopcombinaties steeds scherper onderhandeld op de inkoopprijs en de betalingstermijn van de order opgerekt.
Bron: LevensmiddelenKrant, 19-07-10
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-30 Lidl tekent voor 35 ha op Logistiek Park Moerdijk
- 2023-03-28 Aldi Süd: bio-aandeel in standaardassortiment bedraagt 15%
- 2023-03-28 Zwitserse bio-voedselverkoop in 4 jaar met 22,5% gestegen
- 2023-03-27 GfK: Omzet biologisch +25% in 2022
- 2023-03-27 Charlotte Van Loock eerste directeur België bij Crisp
- 2023-03-24 "Met drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn kan je alle schoonmaakklussen aan"
- 2023-03-24 Lidl Zwitserland verkoopt meer bio-producten
- 2023-03-23 Verrassende retailconcepten in Nederlands-Duits grensgebied
- 2023-03-21 Duurzame producten en circulaire diensten komen samen in nieuw duurzaam warenhuis Tomo
- 2023-03-21 Vijf jaar Too Good To Go in Nederland: 18 miljoen maaltijden gered
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"