Na vijf jaar van prijsstunten lukt het de kleine supermarktondernemer niet meer om winst te maken. Eén op de vijf zegt het jaar af te sluiten met een verlies.
Dit blijkt uit onderzoek van het Economische Bureau van ING. De huidige supermarktoorlog kenmerkt zich door veel promoties. Dit leidt tot hoge omzetten, maar drukt de marge. Met name grote spelers zijn hier goed tegen bestand. Hun winkels hebben genoeg vierkante meters om naast producten waarmee wordt gestunt, een ruime versafdeling te houden. Op versproducten zitten hogere marges. Zo haalt Jumbo gemiddeld 170 euro omzet per vierkante meter, waar kleine ondernemers onder de 100 euro omzet per vierkante meter zitten.
De kleinere supers moesten in de kosten snijden om winst te kunnen maken. In de eerste jaren van de supermarktoorlog lukte dat aardig volgens de onderzoekers van ING. "Maar het houdt een keer op", zegt Jurjen Witteveen van ING. "Hun kostenstructuur is te inflexibel. Alle supermarkten moeten scherp sturen, maar wie drie mensen in dienst heeft, heeft weinig ruimte om meer op de personeelskosten te besparen." Leveranciers klagen dat de supermarktoorlog op hen wordt afgewend. Zo wordt er door de drie grote inkoopcombinaties steeds scherper onderhandeld op de inkoopprijs en de betalingstermijn van de order opgerekt.
Bron: LevensmiddelenKrant, 19-07-10
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-23 Duitsland: Aldi Süd blijft nummer één retailer in biologische producten
- 2022-05-23 Eerste Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten