Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Flauwekul' en 'irrelevant'

EU-logo veroorzaakt verwarring in het Verenigd Koninkrijk

In het Verenigd Koninkrijk is het nieuwe EU-logo gebrandmerkt als 'flauwekul' en 'irrelevant'. In de Britse biologische sector ontstond nogal wat verwarring na de lancering vorige week. Britse bedrijven zijn er cynisch over het Euro-blad en klagen over slechte communicatie vanuit de EU.

Het logo is afgelopen donderdag uitgebracht en bedrijven hebben twee jaar de tijd om ervoor te zorgen dat het logo op de verpakkingen gebruikt wordt. Op deze verpakkingen staan ook andere keurmerken en dit heeft geleid tot een langlopende discussie rondom het aantal certificaties waar producenten en leveranciers mee om moeten gaan.

Adam Wakeley van Organic Farms Foods, brandmerkt het logo als 'flauwekul' en 'weer een ander logo', terwijl de Soil Association beweert dat zijn eigen normen hoger zijn dan de normen die vereist zijn voor het EU-logo: "Het is alleen de EU die probeert om haar stempel op dingen te drukken, het kan eigenlijk alleen de verwarring bij de consument verhogen."

De EU zegt dat het logo de consumenten het vertrouwen biedt over de oorsprong en de kwaliteit van het eten. Aanwezigheid op elk product zorgt ervoor dat de EU-verordening inzake biologische landbouw nageleefd wordt.

09-07-10