Abonneren
Vacatures
Gaat USDA-normen hanteren
VS: Whole Foods gaat integriteit in biologische persoonlijke verzorgingsproducten bewaken
Vanaf juni volgend jaar gaat Whole Foods voor de biologische verzorgingsproducten dezelfde normen als de USDA-normen voor levensmiddelen hanteren. Dat betekent dat producten die voorzien zijn van een biologisch etiket, ook daadwerkelijk voor 95 procent uit biologische ingrediënten moeten bestaan. En van producten die beweren uit biologische ingrediënten te bestaan, moet ten minste 70 procent van de ingrediënten biologisch zijn.
Er ontstaat steeds meer verwarring in de markt, daarom herziet de organisatie de biologische normen voor persoonlijke verzorgingsproducten. Tal van producten als shampoo en zeep beweren biologisch te zijn of gemaakt van biologische materialen, maar deze claims worden niet gereguleerd door de overheid. Met voedsel gebeurt dit wel.
"Dit zorgt ervoor dat niet alle producten die biologisch claimen te zijn, dit ook daadwerkelijk zijn", zegt Joe Dickson. Hij is coördinator van de biologische en ecologische kwaliteitsnormen bij Whole Foods. De aanpassing van de regel zal het consumentenvertrouwen in de etikettering van biologische producten stimuleren, zei Dickson, terwijl hij ook de bedrijven die nu al authentieke biologische producten aanbieden krediet gaf. "Totdat we wat dit via de overheid kunnen regelen, zoals dit met voedsel gebeurt, zulle wij dit zelf regelen." Dickson verwacht dat de actie van Whole Foods een positieve verandering in de industrie teweeg zal brengen, het zal in ieder geval de integriteit verhogen.
Sommige bedrijven, die gefrustreerd zijn door 'concurrenten' die beweren biologisch te zijn, zijn blij met de veranderingen. Zo gaf een duurzame zeep-fabrikant aan dat minder duurzame producenten vaak nog sterkere biologische claims maken dan zijzelf, terwijl zij niet eens biologische ingrediënten gebruiken. Whole Foods heeft de macht om een wijziging binnen de sector teweeg te brengen. Ook voor bedrijven die biologische verzorgingsproducten online verkopen zou een regelverandering uitkomst bieden. Een duidelijke regelgeving geeft dergelijke organisaties als het ware een voet tussen de deur.
01-07-10
Er ontstaat steeds meer verwarring in de markt, daarom herziet de organisatie de biologische normen voor persoonlijke verzorgingsproducten. Tal van producten als shampoo en zeep beweren biologisch te zijn of gemaakt van biologische materialen, maar deze claims worden niet gereguleerd door de overheid. Met voedsel gebeurt dit wel.
"Dit zorgt ervoor dat niet alle producten die biologisch claimen te zijn, dit ook daadwerkelijk zijn", zegt Joe Dickson. Hij is coördinator van de biologische en ecologische kwaliteitsnormen bij Whole Foods. De aanpassing van de regel zal het consumentenvertrouwen in de etikettering van biologische producten stimuleren, zei Dickson, terwijl hij ook de bedrijven die nu al authentieke biologische producten aanbieden krediet gaf. "Totdat we wat dit via de overheid kunnen regelen, zoals dit met voedsel gebeurt, zulle wij dit zelf regelen." Dickson verwacht dat de actie van Whole Foods een positieve verandering in de industrie teweeg zal brengen, het zal in ieder geval de integriteit verhogen.
Sommige bedrijven, die gefrustreerd zijn door 'concurrenten' die beweren biologisch te zijn, zijn blij met de veranderingen. Zo gaf een duurzame zeep-fabrikant aan dat minder duurzame producenten vaak nog sterkere biologische claims maken dan zijzelf, terwijl zij niet eens biologische ingrediënten gebruiken. Whole Foods heeft de macht om een wijziging binnen de sector teweeg te brengen. Ook voor bedrijven die biologische verzorgingsproducten online verkopen zou een regelverandering uitkomst bieden. Een duidelijke regelgeving geeft dergelijke organisaties als het ware een voet tussen de deur.
01-07-10
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-25 Vivani introduceert zijn eerste Demeter chocolade
- 2023-09-12 Suikervrije biologische chocoladereep met karamel zeezout smaak geïntroduceerd
- 2023-09-07 Bio-volkorenpasta geschonken aan Voedselbank
- 2023-09-01 "Wij zitten in het segment dat een euro meer voor goede kwaliteit prima is, ook voor biologisch"
- 2023-08-31 "Je kunt veel meer met notenpasta's dan je in eerste instantie denkt"
- 2023-08-23 Test met Nederlandse bio-chocolade zonder toegevoegde suikers of zoetstoffen bij Denn's BioMarkt
- 2023-08-22 Verdere prijsstijging olijfolie verwacht vanwege lagere beschikbaarheid
- 2023-08-17 "De boeren waar Chocolatemakers mee werkt, kennen zelf het gehele proces"
- 2023-08-16 "Voor onze ambachtelijke gerookte amandelen heb ik een wachtlijst opgesteld"
- 2023-08-11 Cacaoboeren in Sierra Leone verhogen productie zonder bossen te kappen voor nieuwe percelen
- 2023-08-08 Bulgaars bio-chocolademerk verkent kansen in de Benelux
- 2023-07-21 Nieuw: Piadine Toast, 'tosti Italiaanse stijl'
- 2023-07-21 Nu verkrijgbaar: Pad Thai-noedels en Vietnamese vermicellinoedels
- 2023-07-20 Naar bio-popcorn graaien in XL grijpmachine
- 2023-07-13 Nieuw: Siciliaanse bio-pasta in voordeelverpakkingen
- 2023-07-13 "Verdere uitbreiding van de lijn met minibulkverpakkingen van 1 kilogram"
- 2023-07-11 Turkse bio-hazelnoten vanaf nu in papieren zakken en kartons verscheept
- 2023-07-03 Groentecrackers geven extra kleur aan de lunch
- 2023-06-26 Nieuwe raw honing: Mielbio Acacia
- 2023-06-21 Een einde maken aan de onnodig lange reis van cashewnoten