Bioproducten moeten vanaf 1 juli allemaal voorzien worden van Europees logo
Voortaan moeten alle voorverpakte bioproducten die in de EU zijn geproduceerd, het Europees biologo dragen. Het logo maakt deel uit van de nieuwe etiketteringsregels voor biologische voeding, die ook voorschrijven dat de plaats van teelt duidelijk vermeld moet zijn. Voor niet-voorverpakte biologische producten en producten van buiten de Unie blijft het logo facultatief. Naast het Europees logo mogen nog andere particuliere, regionale of nationale logo's worden aangebracht om de aanduiding biologisch kracht bij te zetten.
De lancering van het nieuwe Europese biologo werd al eens uitgesteld omdat de Europese Commissie op zoek moest naar een nieuw ontwerp nadat gebleken was dat het eerste ontwerp te zeer geleek op het label dat warenhuisketen Aldi in Duitsland gebruikt voor haar gamma bioproducten. Het ontwerp dat vanaf nu te zien is op alle bioproducten is van de hand van de Duitse student Dusan Milenkovic. Zijn ontwerp kreeg de meeste stemmen in een wedstrijd waaraan bijna 3.500 studenten uit Europa deelnamen. Ongeveer 130.000 mensen brachten online hun stem uit op één van de drie finalisten van de ontwerpwedstrijd.
Een overgangsperiode van twee jaar moet bedrijven de kans geven om zich aan de nieuwe etiketteringsregels aan te passen. Tevens zijn er nieuwe voorschriften die betrekking hebben op de biologische aquacultuurproductie van vis, schaal- en schelpdieren en zeewier. Het gaat onder meer om voorwaarden over de productieomgeving en dierenwelzijn.
Bron: VILT, 30-06-10