
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen maand
- Lidl als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd
- Fotoreportage zomereditie BIOFACH - de Nederlandse exposanten
- Poiesz koopt de tienduizend kilo biologische broccoli, bestemd voor de composthoop, van Friese teler
- Biohuis teleurgesteld over verkennend gesprek met kabinet over stikstof
- Sri Lanka verklaart zich failliet nadat het een jaar geleden de biologische teelt bij wet oplegde
Biologische producten voor steeds meer Fransen betaalbaar
In Frankrijk verkopen meer en meer detailhandelaren hun biologische producten tegen betaalbare prijzen. De biologische markt groeit exponentieel: in 2008 werd de markt voor biologische levensmiddelen nog geschat op 2,6 miljard euro. In 2005 lag dit nog op 1,6 miljard. Toen was het aandeel van biologische levensmiddelen op de totale markt nog maar 1 procent, nu 1,7 procent. De constante stijging komt onder meer door de democratisering van de producten. Na een duur begin is de biologische trend nu ook voor huishoudens met lage inkomens betaalbaar. Grote ketens geven nu zelfs kortingen op biologische producten, waardoor de producten met het 'AB-label' (Agriculture biologique) voor meer mensen betaalbaar worden.
Dit is heel verstandig, aangezien de Franse consumenten over het algemeen erg veeleisend zijn voor wat betreft de prijzen. De prijs hield veel Fransen tegen en zorgde voor een tweestrijd. Zo vond twee jaar geleden 75 procent van de Fransen de prijs voor biologische producten te hoog, terwijl 76 procent van hen wel erkenden dat biologische teelt een veelbelovende oplossing is voor milieuproblemen.
Wat ook meespeelt is welk soort producten biologisch gekocht worden. Uit een Duitse studie is gebleken dat consumenten die biologisch kopen simpelweg op hun kosten kunnen besparen door alleen de essentiële producten aan te schaffen. Door gewoonten te veranderen kan het budget met 8 procent verlaagd worden. Koop bijvoorbeeld meer groenten en minder vlees en kaas. De laatste producten zijn gewoonweg duurder.
30-06-10
Dit is heel verstandig, aangezien de Franse consumenten over het algemeen erg veeleisend zijn voor wat betreft de prijzen. De prijs hield veel Fransen tegen en zorgde voor een tweestrijd. Zo vond twee jaar geleden 75 procent van de Fransen de prijs voor biologische producten te hoog, terwijl 76 procent van hen wel erkenden dat biologische teelt een veelbelovende oplossing is voor milieuproblemen.
Wat ook meespeelt is welk soort producten biologisch gekocht worden. Uit een Duitse studie is gebleken dat consumenten die biologisch kopen simpelweg op hun kosten kunnen besparen door alleen de essentiële producten aan te schaffen. Door gewoonten te veranderen kan het budget met 8 procent verlaagd worden. Koop bijvoorbeeld meer groenten en minder vlees en kaas. De laatste producten zijn gewoonweg duurder.
30-06-10
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-08-12 Verse groenten en fruit via Thuisbezorgd.nl van lokale PLUS naar consument
- 2022-08-12 Carrefour steekt 350.000 euro in ontwikkeling biologische landbouw
- 2022-08-11 Natuurvoedingswinkel Puur! wordt Odin Heerde
- 2022-08-11 Moeten supermarkten aan inflatiebestrijding gaan doen?
- 2022-08-09 Jumbo gaat steeds meer langlopende samenwerkingen aan voor AGF
- 2022-08-09 "Goedkope supermarkten meer in trek door druk op besteedbaar inkomen"
- 2022-07-22 Houd moed!
- 2022-07-19 Aldi opent zelflerend kassa- en scanloos testfiliaal in Utrecht
- 2022-07-15 Positief halfjaar bio-AGF in Italiaanse supermarkten
- 2022-07-15 "Ze komen bij ons voor de bijzondere producten"
- 2022-07-15 Lidl als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd
- 2022-07-14 Flitsbezorger Zapp vertrekt uit Nederland
- 2022-07-14 Voedingsmiddelen stegen in juni ruim 11 procent in prijs
- 2022-07-12 "Consumenten kunnen gemiddeld 120 euro besparen door minder voedsel weg te gooien"
- 2022-07-11 Carrefour sluit meerjarencontracten af met 11 nieuwe Franse bio-ketens
- 2022-07-11 Grote brand verwoest DC Picnic in Almelo
- 2022-07-07 Voedselketen én consument staan centraal op jubileumcongres EFMI
- 2022-07-07 "Ruimte voor 300 vestigingen van Getir in Nederland"
- 2022-07-06 Lege schappen door de boerenprotesten?
- 2022-07-05 Schommeling in omzetgroei supermarkten verwacht voor de komende jaren