Biologische producten voor steeds meer Fransen betaalbaar

In Frankrijk verkopen meer en meer detailhandelaren hun biologische producten tegen betaalbare prijzen. De biologische markt groeit exponentieel: in 2008 werd de markt voor biologische levensmiddelen nog geschat op 2,6 miljard euro. In 2005 lag dit nog op 1,6 miljard. Toen was het aandeel van biologische levensmiddelen op de totale markt nog maar 1 procent, nu 1,7 procent. De constante stijging komt onder meer door de democratisering van de producten. Na een duur begin is de biologische trend nu ook voor huishoudens met lage inkomens betaalbaar. Grote ketens geven nu zelfs kortingen op biologische producten, waardoor de producten met het 'AB-label' (Agriculture biologique) voor meer mensen betaalbaar worden.

Dit is heel verstandig, aangezien de Franse consumenten over het algemeen erg veeleisend zijn voor wat betreft de prijzen. De prijs hield veel Fransen tegen en zorgde voor een tweestrijd. Zo vond twee jaar geleden 75 procent van de Fransen de prijs voor biologische producten te hoog, terwijl 76 procent van hen wel erkenden dat biologische teelt een veelbelovende oplossing is voor milieuproblemen.

Wat ook meespeelt is welk soort producten biologisch gekocht worden. Uit een Duitse studie is gebleken dat consumenten die biologisch kopen simpelweg op hun kosten kunnen besparen door alleen de essentiële producten aan te schaffen. Door gewoonten te veranderen kan het budget met 8 procent verlaagd worden. Koop bijvoorbeeld meer groenten en minder vlees en kaas. De laatste producten zijn gewoonweg duurder.

30-06-10 

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven