Producten niet altijd biologisch

Amerikaanse journalist waarschuwt voor chinees 'biologisch label'

De biologisch gelabelde producten uit China zijn niet altijd biologisch. Het biologische label is bedoeld om aan te geven dat een voedingsmiddel relatief milieuvriendelijk is: de producenten zijn verboden om synthetische gewasbeschermingsmiddelen en meststoffen te gebruiken. Maar wanneer wanneer dat voedsel uit China afkomstig is, zegt dat niet veel volgens de Amerikaanse milieu-journalist Michael Pollan. Hij vraagt zich bij Chinese biologische producten namelijk af hoe biologisch het werkelijk is.

In de VS gaat in de biologische industrie zo'n 26 miljard dollar om, en het grootste deel daarvan is afkomstig uit China. Pollan wijst erop dat biologisch tegenwoordig een grote wereldwijde business is en dat mensen dit niet beseffen. Alleen al in 2006 voegde China maar liefst 12 procent toe aan het wereldwijde areaal waarop biologisch geteeld wordt. Dit stond in de 'Global Post'. En terwijl de markt snel groeit, blijft de regelgeving nog wel een achter. Een eigenaar van een Chinese supermarktketen sprak met de krant en schatte dat slechts 30 procent van de producten met een biologisch keurmerk ook daadwerkelijk aan de eisen voldoen. Volgens hem zal de regering in de toekomst de tests verbeteren. Maar op dit moment hebben de hygiene-officieren het erg druk met de bewaking van de voedselveiligheid, waardoor zij geen tijd hebben om zich zorgen te maken over de biologische producten.

De journalist vertelde 'The World' dat een van zijn studenten frauduleus geƫtiketteerde biologische voedingsmiddelen in China ontdekt heeft. De student sprak met een zogenaamd biologische boer, die "in wezen dacht dat biologisch een woord was dat gewoon erg populair is bij Amerikanen. Pollan vindt wel nog steeds dat het aanvragen van een biologisch keurmerk een goede investering is: "De meeste biologische telers gaan hier zeer serieus mee om."

Maar zelfs als de etikettering van biologische producten optimaal zou zijn, is Pollan nog steeds van mening dat consumenten verder moeten kijken dan de vraag of iets nu daadwerkelijk biologisch geproduceerd is. Het importeren van Chinese biologische knoflook laat bijvoorbeeld een enorme ecologische voetafdruk achter. Consumenten moeten verder kijken dan het etiket en rekening houden met de reƫle milieukosten van hun voedsel.

23-06-10

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven