Duitsland wil positie Europese biologische aardbeien verbeteren
Maar hoe kunnen de Europese biologische producten met dergelijke situaties omgaan? Dit kan volgens het forum alleen wanneer de biologische telers zich enkel met de teelt bezig houden, en de verkoop aan de handelsbedrijven over laten. Deze handelsbedrijven kunnen namelijk tegelijkertijd zowel Europese als niet-Europese producten aan dezelfde kopers aanbieden. Op deze manier kunnen ook de Europese aardbeien op de lange termijn met de grootst mogelijke marges verkocht worden.
Voor veel consumenten is de prijs het belangrijkste aspect in het aankoopproces. De consument gebruikt dit ook vaak als rechtvaardiging wanneer gevraagd wordt om de reden waarom zij geen biologische producten kopen. Toch kan ook emotionele lading waarde toevoegen aan een product, dit kan bijvoorbeeld door de nadruk te leggen op de regio waarin het product geteeld is. Zolang de Europese biologische producten niet binnen Europa geteeld kunnen worden, zullen de biologische telers te maken blijven hebben met de wereldwijde prijsconcurrentie.
18-06-10