Lekker naar de boer! trekt 80.000 bezoekers
Verspreid over het hele land stonden boeren en tuinders klaar om bezoekers hun bedrijf te laten zien. Er waren fietstochten, rondleidingen en proeverijen met kaas, sap, wijn, zuivel, vlees en fruit. Sommige bedrijven hadden workshops georganiseerd voor volwassenen en kinderen, en er waren zelfs complete boerenmarkten. Bij twaalf geselecteerde bedrijven, in elke provincie één, werd extra groot uitgepakt met onder andere mini-restaurants en muziekoptredens.
Loes van Loenen, projectleider bij Biologica: "De bezoekersaantallen laten zien dat er veel belangstelling is voor de manier waarop biologische boeren en tuinders werken. Met het jaarlijkse Lekker naar de Boer-weekend kunnen mensen zelf gaan kijken wat bio zo bijzonder maakt. Je gaat als consument wat meer nadenken over je dagelijks voedsel en dat ook waarderen. Niet in de laatste plaats door de creativiteit van de boer die het samen met de natuur moet zien op te lossen. Als consument eenmaal met zo'n vrolijk scharrelend biggetje in je armen staan, werkt beter dan de beste reclamecampagne."
Biologische producenten en verkoopkanalen als supermarkten, speciaalzaken en cateraars, hebben actief aan de open dagen meegewerkt door met speciale aanbiedingen te komen of het weekend bij hun klanten onder de aandacht te brengen.
Lekker naar de boer! 2010 is georganiseerd door Biologica in samenwerking met de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw.
Bron: Biologica, 13-06-10