Nederland middenmoter in Europa met aandeel 2,3 procent
Marktaandeel biologische voeding met 9,5 procent gestegen
Arla Foods heeft onlangs het merk Arla in supermarkten geïntroduceerd. Onder die naam zullen ook biologische zuivelproducten worden aangeboden. Directeur Marc Ligthart verklaart dat het grootste deel van de biologische omzet wordt gerealiseerd door een kleine groep heavy users (4,6 procent). Daarnaast is er een groep light users (18,5 procent) die af en toe biologische dagverse zuivel aanschaft. Arla Biologisch moet hen stimuleren om vaker zo`n aankoop te doen. De verse melk, vla en yoghurt van Boerenland, een merk van FrieslandCampina, worden sinds dit jaar van biologische melk gemaakt. Het merk Dinkelland biedt biologische en lang houdbare producten aan zoals koffiemelk, chocolademelk, drinkyoghurt en bewaarmelk.
Nederland is een Europese middenmoter qua marktaandeel van biologische producten. In 2008 was Oostenrijk de koploper met 6 procent, gevolgd door Denemarken met 5,5 procent en Zwitserland met 4,9 procent.
Bron: RetailActueel, 26-05-10