Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Het gaat erom dat de consument voor ons potje kiest"

Fiordifrutta wordt op onnavolgbare wijze geproduceerd

Tholen – "De productiewijze van de familie Rigoni is onnavolgbaar", vertelt Erik Baggen. Hij vertegenwoordigt de Italiaanse vruchtenspreadproducent op de Nederlandse markt. Het grootste verschil met andere jamproducenten is dat Rigoni di Asiago de vruchten ook zelf teelt. Dit gebeurt op grote lappen grond in Italië en Bulgarije. Hierdoor heeft de producent invloed op het hele productieproces. "Met Fiordifrutta koop je gegarandeerd het best mogelijke fruit, dat op de beste manier verwerkt wordt."


Aardbeienteelt in Bulgarije

Bijzonder aan de productiewijze is ook dat de vruchtenspread op een lage temperatuur geproduceerd worden. "Dit is erg speciaal. Niemand anders durft het aan om jam op zo'n lage temperatuur te bereiden. En omdat het niet gekookt wordt, blijven de anti-oxidanten bewaard. Ook komen de suikers in de spread uit het fruit zelf, en niet uit allerlei toevoegingen."

De familie Rigoni blijft haar producten continu verbeteren. Zo is onlangs de aardbeienjam verbeterd door wilde aardbeien toe te voegen. De producent is nooit uitverzonnen. De jams zijn ook in heel bijzondere smaken verkrijgbaar, zoals pompelmoes en granaatappel. Erik geeft aan dat Fiordifrutta de absolute nummer 1 is in Italië. "Je kunt testen en onderzoeken wat je wilt, maar het gaat erom dat de consument die jam koopt, voor ons potje kiest. Dat zegt genoeg over de kwaliteit."
 
Ook in Nederland heeft Fiordifrutta een groot marktaandeel. "In de natuurvoedingswinkels is jam een belangrijk item. Ik heb het idee dat in dergelijke winkels meer jams verkocht worden dan in de reguliere retail. Het product past immers uitstekend in een gezonder dieet." Erik vertelt dat mensen hem vaak vragen hoe het kan dat er zoveel van geproduceerd word. "Wij zijn hier niet bekend met het verschijnsel dat er fruit speciaal voor jamproductie geteeld wordt." Ook bij de zuiderburen wint de spread steeds meer terrein. Erik houdt daar veel proeverijen, maar geeft aan dat er nog wel wat werk te doen is.


Erik met een deel van de voorraad

Erik ziet de toekomst positief tegemoet. "Er zal altijd een publiek zijn dat de kwaliteit van onze producten waardeert. Dit komt omdat wij er van overtuigd zijn dat mensen echt iets extra's willen betalen voor kwaliteit. Ik wordt soms wel eens moe van het feit dat ieder product in natuurvoedingswinkels een verhaal moet hebben. De klant zou niet extra moeten betalen voor het verhaal, maar juist voor producten die van extra hoge kwaliteit zijn. Het draait om de juiste prijs-kwaliteitverhouding."

Voor meer informatie:

Erik Baggen
Natoli BV
Mosterdmolenweg 4b
3417 XM Montfoort
0348 471122
info@natoli.it
www.natoli.it