"Eindproduct mag biologisch heten, ook zonder biologisch zaad"

Fotoreportage: BioBorrel focust op begin van de bio-keten

Tholen - Bij de BioBorrel lag het accent gisterenavond op het begin van de keten. Tijdens deze editie van de informele borrel in Pakhuis De Zwijger (Amsterdam) was het woord aan Annemarie Kruize, Sales Manager bij De Bolster Biologischa Zaden en bio-boer Krispijn van den Dries. Na de eerste editie van de BioBorrel eind maart 2017 staat de laagdrempelige bijeenkomst elk kwartaal op de agenda. Het doel is om netwerkversterking in de biologische sector te realiseren.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.




De organisatoren richten zich op een ieder die betrokken is bij de sector. Daardoor kwam er ook dit keer weer een zeer gevarieerd publiek op de borrel af, variërend van biologische bakkers tot directeuren en van ervaren ondernemers tot ondernemers die zich nog aan het oriënteren zijn op de mogelijkheden in biologisch.

Voorafgaand aan de daadwerkelijke borrel worden altijd één of meerdere presentaties gehouden. Dit keer nam Annemarie Kruize, Sales Manager van De Bolster Biologische Zaden, de aanwezigen allereerst mee in het vraagstuk hoe biologisch we als sector onze biologische groenten eigenlijk willen hebben. Ze vertelde, tot verbazing van veel van de toehoorders, dat de meeste groentenzaden waarmee biologische groenten geteeld worden niet biologisch zijn. Hoe principieel zijn we daarmee eigenlijk als biologische keten? "Het eindproduct mag biologisch heten, ook zonder biologisch zaadje. Geen enkele bio-winkelketen kan momenteel garanderen dat er alleen groenten in het schap liggen die geteeld zijn met bio-zaad. Hoe belangrijk vinden we het als sector dat de input helemaal biologisch moet zijn?"


Annemarie Kruize.

Verder ging Annemarie in op de positie van De Bolster als veredelaar tussen de grote zaadmultinationals. In de discussie die naderhand volgde, ging het onder meer om de vraag hoe het aandeel biologische zaden in de toekomst vergroot kan worden. Daarin vroeg één van de aanwezigen zich onder meer af of het verstandig is om dit probleem vol onder de aandacht te brengen bij de consument. "Dit feit kan de consument juist afschrikken."

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.


Krispijn van den Dries aan het woord.

Krispijn van den Dries (BioRomeo) vertelde in zijn presentatie over de rol van de boer in de korte keten. Hij runt samen met zijn vader en een compagnon een biologische akkerbouwbedrijf in Ens. Hij merkte dat het bedrijf in het verleden heel erg afhankelijk was van de markt en heeft daarom een manier gezocht om een stabielere afzet te creëren. Dit is gerealiseerd met de oprichting van BioRomeo. "Hiermee leveren we zo rechtstreeks mogelijk aan de consument. Ook werken we nauw samen met andere telers."



Initiatiefnemers van de BioBorrel zijn Eymert van Manen (Het Blauwe Huis), Karst Kooistra (Landgoed Bleijendijk), Kees van Zelderen (Biohuis/bio-boer) en Thomas van Hasselt (bio graanhandelaar). De volgende BioBorrel zal halverwege juni gehouden worden.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Voor meer informatie: www.debioborrel.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven